Vänsterpartiet göteborg vill införa bostadsgaranti i göteborg

Inför bostadsgaranti i Göteborg!

Rödgrönrosa vill införa en göteborgsk bostadsgaranti, Gbg. Alla göteborgare som har behov av en bostad ska också få hjälp av kommunen. Idag får endast de allra mest utsatt hemlösa hjälp och då endast med kortsiktiga och osäkra boendelösningar.

Bostadsbristen i Göteborg är omfattande och påverkar många. De flesta behöver vänta i flera år för att få ett förstahandskontrakt. Detta trots att bostad är en mänsklig rättighet som nämns i grundlag. Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ anser att kommunen inte gör tillräckligt för att se till att sina invånare har någonstans att bo.

– Vi vill att socialtjänsten ska lösa göteborgares behov av hjälp och stöd med boende oavsett bakomliggande orsak till hemlöshet, säger Jenny Broman (V) kommunalråd.

Konkret föreslår de rödgrönrosa partierna att socialtjänsten ska erbjuda boende eller bostad till alla som befinner sig i hemlöshet.

Jenny Broman säger att de vill förändra syn på hemlöshet, hon menar att kommunen idag endast gör det minsta möjliga och därför inte tillgodoser göteborgares rätt till bostad.

– Vi vill införa en göteborgsk bostadsgaranti, Gbg, där alla som behöver en bostad ska få en bostad. Detta är bara ett av flera förslag för att verkställa denna vision, säger hon.

Bostadsbristen i Göteborg drabbar främst de som levt länge i hemlöshet och kvinnor som utsatts för våld i nära relationer. De får sällan hjälp med att hitta ett bra permanent boende, istället erbjuds de kortsiktiga och osäkra lösningar. Dessutom införde Alliansen en ny rutin 2019 som innebar att personer som saknar missbruksproblem eller psykiska problem inte längre får hjälp av socialtjänsten med bostad.

Istället får de i strukturell hemlöshet en summa pengar för att själva hitta tak över huvudet, en vecka i taget.

– Kommunen ska erbjuda de som befinner sig i hemlöshet och våldsutsatta långsiktiga boendelösningar, säger Broman.

Tidningen Hem & Hyra granskade under 2021 kommunens arbete med hemlöshet. Granskningen visade hur människor i hemlöshet undvikit att söka hjälp av socialtjänsten eftersom den nya rutinen lett till ohållbara boendelösningar som skapat stress och ohälsa hos människor. Enligt granskningen sökte människor exempelvis hellre boendelösningar i skjul eller hos våldsutövande närstående, än att behöva genomlida rutinen för nödbistånd till boende.

– Givetvis är detta helt oacceptabelt, högerstyret sviker de människor som behöver samhället allra mest. Socialtjänsten ska hjälpa alla göteborgare som behöver hjälp. Att ha ett bra boende är en grundläggande trygghet och rättighet, säger Broman.

Yrkandet till kommunstyrelsen bifogas.

PRESSKONTAKTER:

Nå Jenny Broman (V) för en kommentar på 0739 73 62 53, [email protected]