Hur vi löser bostadsbristen nu Vänsterpartiet Göteborg

Hur vi löser bostadsbristen nu!

Det är fullt möjligt att lösa bostadsbristen idag, om den politiska viljan finns. Vänsterpartiet föreslår att kommunen ska köpa bostadsfastigheter och bygga fler tillfälliga bostäder. Det behövs bostäder att hyra ut idag, vi kan inte vänta.

Att det råder bostadsbrist i Göteborg är ingen nyhet. De flesta av oss har själva väntat och väntat i en bostadskö som aldrig gett oss en bostad. Många har bott i andrahand i hopp om att lyckas få ett förstahandskontrakt på något magiskt vis. Flera av oss har också vänner och familj som drabbats. Kanske har du ett vuxet barn hemma som inte kan få tag i en lägenhet eller en vän som letar en ny bostad efter en skilsmässa? Bostadsbristen är stor och den påverkar oss alla.

Alla har rätt till bostad. Det är en mänsklig rättighet och nämns i svensk grundlag. Tyvärr tillgodoses inte denna rättighet. Socialtjänsten hjälper endast de i akut hemlöshet och de får sällan ett permanent boende. Den som inte lever i akut hemlöshet förväntas hitta ett boende på egen hand, något som är otroligt svårt på grund av den omfattande bostadsbristen.

Den uppenbara lösningen på bostadsbristen är givetvis att bygga fler bostäder, men det tar lång tid. Därför måste bostadsbyggandet kombineras med kvickare lösningar för att hjälpa de som behöver bostad redan idag.

Därför vill vi i Vänsterpartiet att kommunen bland annat ska köpa in bostadsfastigheter och bostadsrätter som sedan kan hyras ut till göteborgare. Det skulle möjliggöra för många göteborgare att få en permanent bostad och bryta det nuvarande systemet där plånboken i första hand avgör vem som har rätt till boende.

Vänsterpartiet vill även börja bygga tillfälliga bostäder såsom modulboenden. Att bygga bostäder på tillfälliga bygglov är ett bra sätt att snabbt lösa bostadsbristen. Modulbostäderna kan vara särskilt passande för studenter och unga som vill flytta hemifrån. Det ger dem chansen att råda över sina ena liv, snarare än att leva efter föräldrars eller andrahandshyresvärdars pekpinnar.

Det är bara politiken som kan lösa bostadsbristen. Dagens situation är ett resultat av många år av politisk passivitet. Det har gått så långt att många upplever att det är en omöjlighet att åtgärda bostadsbristen, men faktum är att det är fullt möjligt om den politiska viljan finns.