Vi bygger bort bristen på skolplatser Vänsterpartiet Göteborg

Vi bygger bort bristen på skolplatser!

En majoritet av partierna i grundskolenämnden ställde sig igår bakom vårt förslag att bygga bort bristen på skolplatser.
Förslaget innebär att grundskolenämnden skyndsamt ska ta fram en plan för att upprätta tillfälliga skollokaler för att lösa den akuta bristen på skolplatser i delar av Göteborg. Det ska också säkerställa att vi har kapacitet att erbjuda människor på flykt trygghet i form av skolgång för deras barn. Vilket innebär att ta höjd för skolplatser till nyanlända från Ukraina.
Vi är glada och stolta över att vi bygger bort bristen på skolplatser.

Göteborg har brist på skollokaler

I delar av Göteborg kommer bristen på skollokaler fortsatt att skapa stora svårigheter för elever och deras vårdnadshavare. Barn riskerar återigen att få långa och krångliga resvägar till skolan, att placeras i klasser utan några vänner från tidigare årskurser, och att vissa elever inte får någon av de skolor som de önskat. Att matcha skollokaler med behov av skolplatser är en utmaning då storleken på årskullarna varierar från år till år. Detta kräver att det finns flexibilitet för att hitta lösningar och säkerställa barns trygghet genom hela utbildningssystemet.
Utöver den situation som är känd i grundskolenämnden inför läsåret 2022/23 råder också stor osäkerhet kring hur många skolplatser som kommer att krävas för de barn som flyr undan kriget i Ukraina.