Fyra göteborgare väljs in i Vänsterpartiets partistyrelse 2022

Vänsterpartiets kongress har valt att till ordinarie ledamot i partistyrelsen välja Gertrud Ingelman, Tony Haddou och Hannah Klang och till suppleant Christian Larsson. Partistyrelsen är Vänsterpartiets högsta beslutande instans mellan kongresserna.

För Gertrud Ingelman är det debut i partistyrelsen. Gertrud är med i nationella styrgruppen för miljö- och klimatnätverket och förtroendevald i Göteborgs kommunfullmäktig. Gertrud har också gedigen erfarenhet i folkrörelsen och en aktiv förkämpe för miljöfrågor.

–Det är bra att valplattformen fokuserar på hur vi vill förändra Sverige med ökad välfärd och på klimatomställning med stora satsningar på järnväg, kollektivtrafik, förnybar energi och fossilfri industri. Det har varit en mycket bra demokratisk process innan kongressen och Göteborg har många bra motioner, inte minst kring miljö- och klimat. Det finns ett stort miljö- och klimatengagemang och vi kommer att gå stärkta in i valrörelsen, säger Gertrud Ingelman.

Debut är det även för riksdagsledamoten Tony Haddou. Tony har suttit i Göteborgs distriktsstyrelse och engagerat sig på olika sätt lokalt i Göteborg. När Tony kom in i Riskdagen blev han vald till skattepolitisk talesperson och är idag migrationspolitisk talesperson.

–Vilket fint förtroende att väljas in till Vänsterpartiets partistyrelse. Ärad och tacksam och ser fram emot valrörelsen och den tid som kommer efter. Vi har ett viktigt uppdrag framför oss och vi behöver få saker gjorda. Låt det här valet bli vändpunkten för decennier av privatiseringar och nedskärningar, så att vi kan bygga nytt och bättre. Vi behöver öka jämlikheten, garantera välfärden och kliva fram med kraftfulla investeringar för klimatet och jobben. Nu höjer vi ambitionerna! Säger Tony Haddou.

Förskoleläraren Hannah Klang och fritidsledaren Christian Larsson är omvalda till partistyrelsen. Både Christian Larsson och Hannah Klang har en lång tid bakom sig på olika förtroendeuppdrag i partiet, bland annat i Göteborgs kommunfullmäktige och Vänsterpartiet Göteborgs distriktsstyrelse. Hannah är vidare en driven aktivist och vass retoriker.

– Jag ser fram emot att vara med och leda det strategiska arbetet med att göra Vänsterpartiet större och starkare, säger Hannah Klang

Christian är gräsrotsorganisatör inom bland annat Hyresgästföreningen och valdes till suppleant i partistyrelsen.

– Jag är görglad över att få förnyat förtroende. Tänker bidra till en vänster som blir starkare i miljonprogrammen. Bland mina egna grannar, säger Christian Larsson.