Vänsterpartiet göteborg säger nej till borgarnas ombildningar

Vi säger nej till borgarnas ombildningar

Vi säger nej till borgarnas ombildningar! Vår grymma ordförande i partiföreningen Majorna, Jennifer Merelaid Hankins, var en av talarna den 28 oktober på demonstrationen mot borgarnas förslag att ombilda allmännyttans hyresrätter till bostadsrätter.

Jennifers tal:

Hej allihopa! Fantastiskt att se er alla här idag.

Jag är här som vänsterpartist men också som hyresgäst i allmännyttan, och i båda dessa roller är jag redigt förbannad.

I huset bredvid oss sitter just nu Göteborgs folkvalda politiker och pratar om våra hem. De pratar om din fyrarummare i Biskop, din etta i Gamlestaden och min tvåa i Majorna. Högerpartierna är som besatta av tanken att göra sig av med våra hyresrätter. De försöker trixa med byråkratin för att till varje pris få igenom sitt förslag om ombildningar.

Men vi är många hyresgäster i Göteborg som inte tänker låta det här passera utan en fajt. De allmännyttiga bostadsbolagen i Göteborg äger tiotusentals hyresrätter. Att en kommun har en stor allmännytta gynnar hela stan, för det som Göteborgs stad äger – det tillhör oss alla! Trots en stor allmännytta krävs det i snitt över 6 år i den kommunala bostadskön för att få en hyresrätt. Det visar hur många göteborgare som behöver en bostad, som vill bo i hyresrätt, eller faktiskt inte har råd med nån annan boendeform.

Det som sker om den samlade högern får som de vill ikväll är två saker; att byggandet av hyresrätter i Göteborg bromsas upp till förmån för bostadsrätter och småhus, OCH att de hyresrätter som redan finns fritt kan ombildas till bostadsrätter. Visst, man kan bo kvar i hyresrätten men då blir din nya hyresvärd dina grannar som hade råd att köpa sin lägenhet.

Hyresrätten är för många göteborgare helt nödvändig för att vi ens ska kunna leva i ett samhälle som i allt högre grad kräver ett fett bankkonto. De flesta jag känner kan aldrig spara ihop till den insats som krävs för att få bolån. För tiotusentals göteborgare är faktiskt inte hyresrätten en tillfällig plats där man bor några år i väntan på nåt bättre. Det är vårt hem. Det här är chockerande nyheter för högerpolitikerna, men alla varken kan eller vill ta ett fett banklån för att ha nånstans att bo.

För en timme sen satt jag och lyssnade där inne på Börsen på högerpolitiker som bor i villor i Hovås och bostadsrätter i innerstan prata om integration som en anledning att ombilda fler hyresrätter. Vad jag inte förstår är om högerpartierna är så måna om integration, varför stoppar de nybyggen av hyresrätter i de fina villakvarteren? Om de är så måna om integration, varför ska den inte ske i de segregerade områdena de själva bor i? De pekar istället ut oss – hela hyresgästkollektivet – som någon slags samhällsproblem. Dessutom visar forskning från bla Sthlm att ombildningar inte minskar segregationen.

Moderater, demokrater och liberaler pratar varmt om valfrihet och trygghet när det gäller hur göteborgarna ska bo, men det gäller tydligen inte alla. Den valfrihet som verkligen behövs, är att kunna välja bland fler hyresrätter i hela Göteborg, den dagen vi behöver flytta. Den trygghet som behövs är att ens hyresvärd är professionell, och inte min ena granne som jag inte riktigt kommer överens med. Våra hem är inte en vara som de få som har råd ska göra miljonklipp på, det är platsen där vi lever hela våra liv.

En ombildad hyresrätt är antagligen förlorad för alltid. Högerstyret tycket det är viktigt att några ska få tjäna lite snabba cash på en ombildning, sälja bostadsrätten och flytta vidare. Men vad göteborgarna vill är att det ska finnas lägenheter i bostadskön utan att behöva köa halva livet, så som det har blivit i Stockholm.

Om det är en sak vi kan vara säkra på är att ombildningar kommer drabba alla som stått i kön på Boplats i många år. Varje enskild ombildning leder till ännu färre lägenheter i bostadskön. Det drabbar unga som köar för att få förstahandskontrakt och slippa flytta varje halvår. Det drabbar trångbodda barnfamiljer som behöver ett extra rum så att barnen kan få lugn och ro att göra sina läxor. Det drabbar kvinnor som vill lämna en våldsam relation men inte har råd att köpa en bostadsrätt. I slutändan drabbar det här alla göteborgare, och det urholkar den mänskliga rättigheten till en bostad.

Vänsterpartiet vill istället att vi ska ha många fler hyresrätter i Göteborg och se till att hyrorna hålls nere så folk har råd att bo!

Därför måste vi rädda de hyresrätter som finns idag och bygga nytt så att bostadskön inte blir ännu längre.

Det absolut sista Göteborg behöver är färre hyresrätter!

Våra hem är inte till salu – låt högerpolitikerna där inne höra att vi säger nej till ombildningar!

Tack så mkt!