Vänsterpartiet Göteborg räddade Diamanten som bedriver fritidsverksamhet för mellanstadiebarn i Gårdsten!

Vi räddade Diamanten som bedriver fritidsverksamhet för mellanstadiebarn i Gårdsten! Diamanten är en fritidsverksamhet för mellanstadieåldern som riskerade nedläggning på grund av bristande finansiering. Vi i Vänsterpartiet Göteborg har varit väldigt pådrivande för att försöka rädda Diamanten och igår beslutade Grundskolenämnden om att ändra finansieringen.

Fritidsverksamheten Diamanten i Gårdsten

Fritidsverksamheten Diamanten i Gårdsten har sedan 2002 bedrivit öppen fritidsverksamhet för åldrarna 10-12 år (år 4-6). Det finns ingen annan sådan kostnadsfri verksamhet för just mellanstadiet i hela Gårdsten.

Att avveckla en öppen fritidsverksamhet för mellanstadieåldern skulle ha en mycket negativ effekt för de enskilda barnen och för hela lokalsamhället i Gårdsten.

– I Angered ser vi jättebra liknande nysatsningar, barnen på Minimix I Hammarkullen fick t o m pris på Avicii-galan i TV och i Lövgärdet har vi dragit igång Mini-Lövis. Hur skulle det då se ut om kommunen bidrog till att lägga ner Diamanten i en annan Angeredsstadsdel? Kommenterar Ante Bränholm, ersättare för Vänsterpartiet Göteborg i Grundskolenämnden och aktiv i Vänsterpartiet i Angered.

Kostnadsfri verksamhet för barn och unga vara helt avgörande för många barns fritid

Gårdsten är ett område där det skett en positiv utveckling efter många års ihärdigt arbete i lokalsamhället. För att fortsätta denna utveckling måste Göteborgs stad säkerställa tillgången till fritidsverksamheter för barn och unga. I ett område med låg medianinkomst som Gårdsten kan en öppen och huvudsakligen kostnadsfri verksamhet för barn och unga vara helt avgörande för många barns fritid, hälsa och välmående.

– Oerhört viktigt att Diamanten får fortsätta. De har drivit öppen fritidsverksamhet för mellanstadiebarn i Gårdsten i snart 20 år och det vore ju alldeles galet om samhället skulle dra undan sitt stöd nu när allt fler inser hur viktigt det är att de här åldersgrupperna erbjuds vettiga aktiviteter efter skolan, säger Ante Bränholm, ersättare för Vänsterpartiet Göteborg i Grundskolenämnden och aktiv i Vänsterpartiet i Angered.

Aktiviteter som är tillgängliga för alla barn och unga ökar tryggheten i ett område, och lägger grunden för ett mer jämlikt Göteborg. Det behövs en långsiktig modell för finansiering för att komplettera Grundskolenämndens bidrag. Vi kommer nu driva frågan vidare för en mer långsiktig lösning.