Vänsterpartiet göteborg anta nollvision mot våld i nära relationer

Göteborgs stad ska anta en nollvision mot våld i nära relationer

Den senaste tiden har det skett en ökning av våldsbrott i nära relationer i Göteborg. Det visar både statistiken och signalerna från civilsamhället som dagligen jobbar med frågorna. Det är nu dags att insatser mot mäns våld mot kvinnor ges högsta prioritet. Tidiga varningssignaler måste tas på allvar och insatser sättas in i tid, innan det blir försent. Mäns våld mot kvinnor är inte ett nytt fenomen, men har den senaste tiden blivit allt mer uppmärksammat då fem kvinnor mördades av män de haft en relation med på tre veckor.

Pandemin och akut utsatthet

Pandemin och social isolering har gjort att fler lever i akut utsatthet. Samhället kommer att behöva hantera konsekvenserna av detta under lång tid framöver. Men våld i nära relationer (VINR) är inte en tillfällig pandemi där vi kan invänta en lösning. Det behövs långsiktiga och ihärdiga insatser för att förebygga våld, för att ge snabbt stöd till våldsutsatta, och för att förhindra att våldet eskalerar. I Göteborgs Stad har det på senare tid genomförts flera viktiga punktinsatser, till exempel att de allmännyttiga bostadsbolagen sprider metoden Huskurage och att det under våren 2021 genomförs en större informationskampanj om våld i nära relationer. Grundskolenämnden kommer att genomföra ett pilotprojekt om våldsförbyggande arbete i skolan. Sedan tidigare finns kompetensutveckling om våld i nära relationer att tillgå för stadens personal.

Insatser mot våld i nära relationer

Insatser mot våld i nära relationer ska inte ske vid enstaka tillfällen när engagerade personer driver på för ökad kunskap i dessa frågor, eller när frågan blir medialt uppmärksammad. Insatser bör pågå och utvecklas systematiskt över lång tid. Det är av särskild vikt att all personal som möter barn och unga har kunskap om osunda maskulinitetsnormer och arbetar aktivt för att förebygga att dessa får fäste. De som söker stöd och hjälp ska också erbjudas rådgivning kring hela livssituationen, från juridiskt stöd till privatekonomi. Alla ska känna ett gemensamt ansvar att motarbeta våld, hot och förtryck. Vi föreslår därför att Göteborg antar en nollvision mot våld i nära relationer, en vision som ska genomsyra arbetet i hela staden.

Vi vill satsa på kvinnojourer

En viktig del är att fortsätta satsa på kvinnojourer och säkerställa deras långsiktiga finansiering, men vi behöver också växla upp arbetet med att tillgängliggöra fler bostäder för kvinnor som har befunnit sig på kvinnojour eller annat skyddat boende. När man väl tagit mod till sig och lämnat en våldsam man är det svårt för många att få en egen bostad.

Det är flera som blir kvar allt för länge på kvinnojourer till följd av det hårda trycket på bostadsmarknaden. Många orkar inte ens ta det första steget att söka hjälp då svårigheten att skaffa bostad avskräcker, särskilt om barn är inblandade som behöver ett tryggt hem. Vi behöver därför jobba för en tryggare boendesituation för våldsutsatta kvinnor. Här behöver kommunens egna fastighetsägare ta ett större ansvar, men också de privata fastighetsägarna. Mäns våld mot kvinnor är ett samhällsproblem, och inte bara en angelägenhet för kommunens fastighetsägare.

Vi vill införa en nollvision mot våld i nära relationer

En nollvision kan lägga grunden för att bygga en sammanhållen kedja för våldsutsatta. Den som blir utsatt för våld ska veta vart man vänder sig för att få hjälp, och att oavsett vem man vänder sig till i Göteborgs Stad har kunskapen att hjälpa en vidare. Den som blir utsatt ska veta att det finns stöd och någonstans att ta vägen i en akut situation, och veta att det går att ordna ett nytt liv i en egen bostad efter uppbrottet.

Läs hela vårt förslag om nollvision mot våld i nära relationer här.