Pressmeddelanden
”Julklappsutdelning”, rödgrönrosa föreslår satsningar på barn och unga denna jul

Julklappsutdelning, rödgrönrosa föreslår satsningar på barn och unga denna jul

Lägg stadens rekordöverskott på skolböcker, jullovskort och barnfamiljers försörjningsstöd föreslår rödgrönrosa oppositionen. Förslaget som skulle finansieras i sin helhet från årets överskott skulle kosta 116 miljoner kronor att genomföra. Det är ett slöseri att samla pengar som så väl behövs till annat på hög, menar Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ.

Det rödgrönrosa samarbetet vill använda stadens rekordöverskott för att finansiera julsatsningar för Göteborgs barn och unga. Förslaget från Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ finns med i ett förslag till stadens delårsrapport. Detta besked kommer till bakgrund av att Göteborgs stad under pandemin gjort ett överskott på 1,86 miljarder och som med stadens bolag inräknat växer till sammanlagt 4,2 miljarder, det högsta överskottet i modern tid.

Det är detta överskott som oppositionspartierna nu föreslår ska användas för att finansiera stora engångssatsningar på ungas framtid genom läromedel, litteratur, jullovskort, försörjningsstöd och föreningsbidrag till en total summa på över 116 miljoner kronor. Samtliga satsningar skulle finansieras genom stadens resultat för 2021. Bland annat föreslår partierna att skolan får ett tillskott på 90 miljoner för inköp av nya läromedel, ungefär 1000 kr per elev. Därutöver föreslås ytterligare 6 miljoner för inköp av ny litteratur till skolbiblioteken.

– Detta är en chans att hinna ikapp år av borgerliga nedskärningar genom en julklappsutdelning till Göteborgs barn och unga. Redan efter jullovet skulle klassrum och skolbibliotek kunna vara fyllda med skolböcker och litteratur. Det är ett otroligt slöseri att samla pengar på hög, säger Jenny Broman (V), oppositionskommunalråd.

Den rödgrönrosa oppositionen vill även satsa 6,5 miljoner kronor och ge kommunen i uppdrag att förhandla fram jullovskort med Västtrafik. Mycket likt sommarlovskorten skulle dessa jullovskort innebära fria resor för barn och unga från jullovets början till slut.

– Många familjer har svårt att få ekonomin att gå ihop. Att satsa på att ungdomarna själva utan kostnad kan resa i Göteborg ökar deras frihet och minskar klyftorna i staden. Det gör Göteborg mer rättvist, säger Karin Pleijel (MP), oppositionskommunalråd.

Utöver satsningarna på skolan föreslås även för december månad 3,8 miljoner i ökat försörjningsstöd till stadens barnfamiljer och 10 miljoner i extra föreningsbidrag december månad.

– Alla barn i Göteborg ska kunna få en julklapp. Vi delar ut en tusendel av stadens överskott till de mest behövande barnen i vår stad, och det är inte en kostnad – det är en investering för framtiden, säger Stina Svensson (Fi), gruppledare.

Faktaruta:

• Förslaget är på totalt 116,3 miljoner kronor och innefattar:
  • 90 miljoner till grundskole- och utbildningsnämnd för inköp av nya läromedel.
  • 6 miljoner till grundskolenämnden för inköp av litteratur till skolbibliotek.
  • 6,5 miljoner till grundskole- och utbildningsnämnd för att bekosta köp av Västtrafikkort för skolelever under jullovvet.
  • 3,8 miljoner kronor sammanlagt till stadens socialnämnder för att höja försörjningsstödet till stadens barnfamiljer med 20% för december månad.
  • 10 miljoner till idrotts- och föreningsnämnden för att dela ut extra föreningsbidrag för december månad.

Nå för kommentar:

Jenny Broman (V), 073 973 62 53, [email protected]

Karin Pleijel (MP), 0725 35 99 78, [email protected]

Stina Svensson (Fi), 0735 62 00 13, [email protected]

Pressekreterare:
Erik Järvelä (V), 076 72 32 973, [email protected]

Klas Eriksson (MP), 0707 61 10 14, [email protected]

Martin Jordö (Fi), 0707 20 60 01, [email protected]

Pressbilder finns att få.