Vänsterpartiet Göteborg vill göra museum gratis

Rödgrönrosa samarbetet vill att Göteborgs museum ska bli gratis

Göteborgs museum borde avgiftsbefrias redan nästa år, det föreslår den rödgrönrosa oppositionen i sin budget.
Vänsterpartiet anser att det är en rättighetsfråga.
– Gratis entré är en demokratifråga, alla ska kunna känna sig välkomna, säger Grith Fjeldmose (V).

Det rödgrönrosa samarbetet vill göra Göteborgs kommunala museum gratis. Förslaget finns med i den budget den rödgrönrosa oppositionen kommer lägga fram nästnästa vecka och skulle innebära att alla kommunala museum; det vill säga Göteborgs konstmuseum, Göteborgs stadsmuseum, Sjöfartsmuseet Akvariet och Röhsska museet, skulle bli helt avgiftsbefriade. Inte bara den regelbundna verksamheten, utan även tillfälliga utställningar skulle bli gratis att ta del av.

– Gratis entré är en demokratifråga, alla ska kunna känna sig välkomna. Att få ta del av kultur och den bildning som konstupplevelser kan vara bidragande till är en rättighetsfråga i ett välfärdssamhälle. Bara för att man har det ekonomiskt tufft ska man inte stängas ute från stadens museum, säger Grith Fjeldmose, kulturansvarigt kommunalråd för Vänsterpartiet

I dagsläget tar Göteborg stad betalt för årskort, enstaka besök samt vissa utställningar och programpunkter. Det nya budgetförslaget från oppositionen skulle innebära att samtliga av dessa avgifter skulle slopas, redan nästa år.

– Högerstyret vill gärna se upplevelser som tjänster eller varor, det är en del av ett kommersialiserande som präglar hela det kapitalistiska systemet. Vi har hindrat dem från att höja avgifterna tidigare. Genom att röja trösklarna till kulturen kan fler invånares intresse väckas för konst, säger Grith Fjeldmose.

Förslaget beräknas i budgetförslaget kosta 11,5 miljoner kronor. Vänsterpartiet resonerar att deras förhoppning med denna satsning är att stadens invånare ska få full utdelning av stadens gångna och framtida gemensamma investeringar, såsom bland annat de 800 miljoner som kommunfullmäktige nyligen beslutat ska läggas på att renovera Göteborgs konstmuseum.

PRESSKONTAKTER:

Nå Grith Fjeldmose (V) för en kommentar på 0739 19 29 78, [email protected]