dags att minska fossila utsläpp i Göteborg

Rödgrönrosa partierna vill minska Göteborgs fossila utsläpp

Som granskningar i SVT Nyheter Väst och Göteborgs-Posten den 28 september visar är flera av de största utsläpparna av koldioxid verksamheter i Västsverige. Göteborg har flera namn på listan. Preem och ST1:s raffinaderier är några av de bolag som släpper ut allra mest och även det kommungemensamt ägda bolaget Renova AB tillhör de 15 största utsläpparna i landet.

Nu vill det rödgrönrosa partierna i Göteborg, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ, utreda hur stadens användande spillvärme från fossil verksamhet kan ersättas av förnybara och fossilfria alternativ. Partierna vill också se över på vilka sätt Göteborg kan påverka externa aktörers utsläpp inom kommunens gränser samt hur Renova kan minimera sina utsläpp.

– Utvecklingen av höga utsläpp måste brytas! Vi är i en klimatkris och det är bråttom att ställa om Göteborg och Sverige till fossilfritt, vilket inte minst den senaste rapporten från FN-organet IPCC pekar på, säger Grith Fjeldmose, oppositionskommunalråd för Vänsterpartiet.

Raffinaderiernas verksamheter i Göteborg styrs av miljöbalken. De rödgrönrosa partierna vill nu se en utredning på om Göteborg ändå kan göra mer för att påverka de utsläpp som sker i verksamheterna inom kommunen.

– Göteborg behöver lägga in överväxeln för att gå före inom miljö- och klimatområdet. Här måste de stora utsläpparna bli medspelare istället för att sätta käppar i hjulet för att våra utsläpp ska kunna vara nära noll 2030, säger Karin Pleijel, oppositionskommunalråd för Miljöpartiet.

Enligt SVT Nyheter Väst motsvarar utsläppen från de 5 anläggningar som släpper ut mest i Västsverige hela en miljon Thailandsresor tur och retur, något som de rödgrönrosa partierna i Göteborg reagerar på.

– Klimatarbetet i Göteborg stannar ofta vid kommunens egen verksamhet. Det duger inte, vi måste som stad göra allt vi kan mot alla utsläpp. Oavsett om det är från privatpersoners konsumtion eller från näringslivets stora företag, säger Stina Svensson, gruppledare för Feministiskt initiativ.

Förslaget från de rödgrönrosa partierna ska upp till beslut i kommunstyrelsen den 13:e oktober.

Nå för kommentar:
Grith Fjeldmose (V), 073 91 92 978, [email protected]
Karin Pleijel (MP), 0725 35 99 78, [email protected]

Stina Svensson (Fi), 0735 62 00 13 , [email protected]

Erik Järvelä (V), 076 72 32 973, [email protected]

Klas Eriksson (MP), 0707 61 10 14, [email protected]

Martin Jordö (Fi), 0707 20 60 01, [email protected]

Pressbilder finns att få.