bild på Vänsterpartiets logotyp

Vi stoppade utförsäljning och rivning av hyresrätterna vid Frölunda torg

Vänsterpartiet står alltid upp för hyresgästerna! Vi har kämpat för att hyreslägenheter runt Frölunda torg inte ska rivas och säljas. Nu har Miljöpartiet och Socialdemokraterna ändrat sig i frågan och stödjer vårt förslag vilket gör att AB Framtidens affär med Skandia avbrutits. Billiga hyresrätter står kvar i Göteborg tack vare Vänsterpartiet!

Sommaren 2018 bestämde sig bostadsbolaget att förhandla med Skandia om att sälja hyresrätterna runt Frölunda torg. Skandia skulle riva ett antal av lägenheterna i husen och bygga ut Frölunda Torg, resten skulle de fortsätta hyra ut men säkert med högre hyra, exempelvis som på Marconigatan 33.

Vänsterpartiet Frölunda kampanjade vid Marconigatan.

Vänsterpartiet försökte, tillsammans med hyresgästföreningen, att stoppa detta. Det gick trögt i början. Efter tre år har Socialdemokraterna och Miljöpartiet, ändrat sig och hjälpt Vänsterpartiet försvara lägenheterna. Det gör att vi förra veckan kunde stoppa stoppa utförsäljningen och rivningen.

Vänsterpartiet står alltid på hyresgästernas sida.  Alla kommer kunna bo kvar!