Det borgerliga styret stoppar plaskis i Biskopsgården

Vi är besvikna på högern som stoppar Göteborgsförslaget om en plaskdamm i Biskopsgården likt Plaskis i Kungsladugård. Det skulle både öka tryggheten och gemenskapen, skriver Urban Junevik (V), Martin Nilsson (MP) och Louise Thörnqvist (Fi).

I april behandlade vi i Park- och narturnämnden ett förslag från invånare om att bygga en plaskdamm i Långströmsparken. Förhoppningen från förslagsläggaren och alla de som skrivit under var att plaskdammen skulle kunna bli en mötesplats för både barn och vuxna.

Att tidigt ge barn en positiv relation till vatten är första steget till vattenvana och goda simkunskaper. Tyngden i ett jämlikhetsarbete ska ligga på rättvisa, tidiga och bra förebyggande insatser i barns liv. Barns fritid är viktig för att skapa sammanhållning, stärka gemenskapen samt främja hälsa och tillit.

Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Feministiskt initiativ och Socialdemokraterna ville önska pengar av kommunen för att kunna bygga plaskdammen redan under 2022. Det borgerliga styret verkar inte förstå det kloka i att satsa förebyggande utan röstade tillsammans med Demokraterna ner förslaget.

En plaskdamm skulle dessutom bli en del i arbetet med att hantera klimatförändringarna. I detta fall att samla upp vatten under vinterhalvåret vid kraftiga skyfall och fördröja tiden innan regnvattnet når dagvattensystemet.

Att bygga en plaskdamm i just Biskopsgården handlar om att ta tillvara det lokala engagemanget. Plaskis i Kungsladugård fyller många sociala värden och det är dags att fler platser får tillgång till en plaskdamm.

Urban Junevik (V) Ledamot Park- och naturnämnden

Martin Nilsson (MP) 2:e vice ordförande Park- och naturnämnden