Göteborg i skymning

Göteborgs data blir tillgänglig för alla

Snart ska Göteborgs Stad arbeta med öppna data gällande mobilappar. På initiativ från Vänsterpartiet och Miljöpartiet ska det nu utredas hur kommunens data kan göras tillgänglig för alla att använda och utveckla.

Att använda appar är en naturlig och självklar del av vår vardag. Det är också en stor del av kontakten med kommunen och andra myndigheter. Ofta används data som bara kommunen har tillgång till och därför kan endast kommunen utveckla apparna. Detta vill Vänsterpartiet och Miljöpartiet ändra på genom att utreda hur öppna data istället kan införas som standard. Det innebär att vem som helst skulle kunna utveckla en egen app genom att på ett säkert sätt använda kommunens data.

– Digitala verktyg ska underlätta invånarnas vardag, men många upplever att det tvärtom är krångligt och onödigt svårt att använda kommunens digitala tjänster. Med vårt förslag om att satsa på öppna data ser vi att vi kan få fram bättre appar och därmed bättre service till alla i staden, säger Nicklas Ramhöj Holtryd (V), 2:a vice ordförande i nämnden för intraservice.

Det finns flera exempel på att liknande möjligheter runt om i Sverige leder till bättre upplevelser för användarna. Ett exempel är Västtrafik, som har tillgängliggjort sin data. Därför finns det flera olika appar att välja på för att kolla när nästa buss går, vilket gör att användaren kan välja den app som passar hen bäst.

– Vi vill ge göteborgarna möjlighet att digitalt kunna forma sin stad. När många fler är med och skapar så blir det bättre för alla, säger Daniel Good (MP) ledamot i nämnden för intraservice.

Läs Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag om att utreda så kallat ”öppet tillgängliga programmeringsgränssnitt för applikationer (API)”. Förslaget antogs igår på nämnden för intraservice möte.

Presskontakter:

Nå Nicklas Ramhöj Holtryd (V) direkt för en kommentar på 0763-920002 eller [email protected]