Två ledsna kvinnor sitter i en soffa. Kanske gråter de.

Inför nollvision mot våld i nära relationer

Förra året ökade antalet rapporterade våldsbrott i nära relationer med 21 procent i Göteborg. Nu kräver Vänsterpartiet att kommunen ska införa en nollvision mot våld i nära relation.

Mäns våld mot kvinnor är inte ett nytt fenomen, men har den senaste tiden blivit uppmärksammat då fem kvinnor mördades av män under loppet av tre veckor. Vänsterpartiet menar att högerstyret varit passiva i sin hantering av problemen.

– Vi måste göra allt vi kan för att stoppa mäns våld mot kvinnor. Genom att införa en nollvision prioriterar vi tydligt dessa frågor, säger Grith Fjeldmose (V), kommunalråd.

Utredningar av de fall av våld i nära relationer som lett till mord visar att offret ofta sökt hjälp och stöd från myndigheter vid flera tillfällen men inte fått rätt stöd. Behovet av ökad kompetens är därför stort.

– Det finns mycket som vi som kommun kan göra för att förebygga mäns våld mot kvinnor. Bland annat krävs fler utbildningsinsatser för att exempelvis socialtjänsten ska kunna sätta in insatser redan när tidiga varningssignaler uppmärksammas, säger Fjeldmose.

Vänsterpartiet föreslår i en motion att kommunen ska anta en nollvision mot våld i nära relationer. Det innebär bland annat att alla kommunens verksamheter ska informera, uppmärksamma och uppmana till att reagera vid oro om våld. De vill även genomföra utbildningsinsatser för kommunens anställda, minska väntetiderna till eget boende för de som bott på kvinnojourer och identifiera fler insatser och metoder riktade mot våldsutövaren.

Kommunalrådet Jenny Broman (V) är frustrerad över att kommunen inte gjort tillräckligt.

– Nyligen ville vi rödgrönrosa satsa 42 miljoner kronor på ett krispaket för att motverka mäns våld mot kvinnor. Men det blev nedröstat. De andra partierna är en del av problemet och möjliggör att våldet får fortsätta, säger hon.

Läs mer om alla förslag i Vänsterpartiets motion som kommer behandlas av kommunfullmäktige.

PRESSKONTAKTER:

Nå Grith Fjeldmose (V) för en kommentar på 0739 19 29 78, [email protected]