Packad flyttlåda

Gör inte barnfamiljer hemlösa under en pandemi

Under året har flera nyanlända fått sina tillfälliga hyreskontrakt uppsagda och tvingas flytta nästa år. Ännu fler planerar att sägas upp nästa år, även barnfamiljer. De rödgrönrosa partierna föreslår att de planerade uppsägningarna ska skjutas fram tills pandemin har upphört.

2015 gav privata och kommunala bostadsbolag tillfälliga lägenhetskontrakt till omkring 3000 nyanlända flyktingar som fått uppehållstillstånd och anvisats till Göteborg.  Kontrakten gällde inledningsvis i fyra år men har förlängts ett år för barnfamiljer. Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ föreslår att de planerade uppsägningarna av barnfamiljhushållen ska skjutas fram till dess att rådande covid-19 pandemi har upphört.

– Det är omänskligt att tvinga dessa familjer att flytta. De känner sig hemma i områdena de bor i och deras barn går i skolor och förskolor där. Helst vill vi därför att de ska ta över kontrakten, men det har tidigare röstats ner, säger Jenny Broman (V) kommunalråd.

Under året har det pågått uppsägningar och avflyttar av vuxenhushåll. En uppföljning som presenterades i fastighetsnämnden visade att det funnits stor oro bland hushållen. Inför 2021 är det planerat för att ytterligare 305 vuxenhushåll och 113 barnfamiljer ska sägas upp från sina hyreskontrakt.

– Vi ser stora risker med att fullfölja uppsägningarna. Nu med pandemin  blir det troligen ännu svårare att hitta en ny bostad. Det vore därför mest humant att åtminstone skjuta fram uppsägningarna till dess att pandemin upphört. Men vi ser mycket hellre en permanent bostadslösning för barnfamiljerna, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd.

De barnfamiljer som inte lyckas ordna en bostad och därmed blir hemlösa kommer troligen beviljas boende i vandrarhemsliknande lösningar. Det är de rödgrönrosa partierna kritiska till.

– Det är aldrig bra att låta barnfamiljer bo under osäkra förhållanden, men under en pandemi är det direkt förkastligt. Att dessa barnfamiljer blir hemlösa måste därför undvikas, säger Stina Svensson (Fi), gruppledare.

Förslaget ska behandlas på fastighetsnämndens möte 7 december. Yrkandet kan du läsa här.

PRESSKONTAKTER:

Nå Jenny Broman för en kommentar på 0739 73 62 53, [email protected]