Intervju inför kongressen

Vänsterpartiets kongress blir annorlunda i år. Istället för att hållas i Västerås i maj som det var tänkt, blir det en mindre digital kongress första helgen i skiftet mellan oktober och november.

Ombuden från hela Västra Götaland kommer samlas i Göteborg för ett lokalt kongressmöte. Resten av kongressdeltagarna samlas på ytterligare sju platser runt om i Sverige och allt kopplas samman digitalt.

Kongressdelegationen från Göteborg 2018
Kongressdelegationen från Göteborg under förra partikongressen 2018.

Det är många viktiga beslut som kommer att fattas under kongresshelgen. En ny partiledare och partistyrelse kommer att väljas och vi kommer att anta ett strategidokument som pekar ut riktningen för partiets arbete framåt.

För att du ska få en bättre inblick i vad som kommer hända har vi intervjuat delegationsledarna Hannah Klang och Frida Tånghag från Göteborg.

Vad är det viktigaste som händer på kongressen?

Frida: Det viktigaste är att vi faktiskt har kongress. För den skulle ju varit i våras men då kom corona, och sedan dess har allting legat lite i limbo. Så att vi genomför kongressen är det viktigaste med kongressen. Att vi inte låter oss hållas tillbaka utan att vi kan anpassa och hitta en väg för interndemokrati.

Frida Tånghag som funktionär på 1 maj
Frida Tånghag har varit aktivist och fritidspolitiker under många år. På 1 maj brukar hon hjälpa till som funktionär.

Vilka motioner kommer vi i Göteborg att driva på för?

Frida: Den vi pratat mest om är E28 som handlar om interndemokrati och som kommer från Christian Larsson i distriktet. Det är många i delegationen som är positiva till den. Vi har till och med lyft om vi vill ha delegationslinje men det är inte klart. Först måste vi diskutera hur det fungerar med delegationslinje, vi kan ju inte tvinga någon att rösta på ett visst sätt. Det är ju lite kontroversiellt i sig. Så det är väl den som blir Göteborgs stora grej.

Hannah: Sedan har vi pratat om motionerna E36 och E37 som handlar om att även lyfta äldre människor som en prioriterad grupp. Vissa i delegationen tycker att den har sina poänger. Även en motionen E24 som handlar om kommunikation och hur vi ska kommunicera ska vi diskutera lite extra i delegationen.

Hur har snacket gått i delegationen?

Hannah: Vi har haft väldigt bra diskussioner trots att vi haft digitala möten. Alla har och kunnat diskutera på ett bra och sakligt sätt utifrån sina olika åsikter. Det har varit högt i tak och folk har kunnat ifrågasätta och ställa frågor.

Kommer man som medlem märka av besluten som tas på kongressen?

Hannah: Beroende på vilken typ av partiförening man är kommer det påverka på olika sätt. Är man en partiförening som finns på landsbygden kan man känna att det finns ett större fokus på att vinna större mark på de ställena och att man kan vara delaktig i den processen.

Frida: Man får komma ihåg att strategidokumentet är ett långsamt dokument. Det är inte så att du kommer märka förändringarna på måndagen efter kongressen, men över tid. Det är ju typ först nu vi ser resultat från beslut från förra kongressen.

Hannah: Om man känt att man inte riktigt känner sig hemma i partiet eller inte vågar gå på något möte för att man är rädd för att säga fel sak så kanske det vi betonar nu, att vi ska vara ett parti som är välkomnade för alla, öppnar upp för att alla ska kunna vara aktiva. Det är intentionen.

Vad ser ni personligen fram emot mest på kongressen?

Frida: Pläderingar! Det är då man får upp ögonen för nya kamrater i andra distrikt och att få möjlighet att lyfta dem man själv tror på. Att plädera för någon är det finaste man kan göra.

Hannah: Jag tycker att det ska bli jättespännande att höra diskussionerna om strategidokumentet eftersom jag varit med och skrivit det. Att få höra vad folk tänker och tycker om det och hur de tolkar det. Jag känner ingen prestige i det utan det är jätteviktigt att alla känner sig delaktiga i dokumentet, annars går det inte att implementera.

Närbild på Hannah Klang
Förutom att vara delegationsledare är Hannah Klang också nominerad till partistyrelsen.

Hannah, du är ju nominerad till partistyrelsen. Hur känns det?

Hannah: Det är jättekul att bli nominerad från sitt eget distrikt. Att få det förtroendet är så fint och stort. Jag känner mig väldigt ödmjuk inför uppgiften, det låter så fånigt att säga det men jag gör verkligen det. Jag sitter ju i kommunfullmäktige och det var jättestort att bli vald dit men på något sätt känns det som en mycket större ära att bil vald till partistyrelsen, eftersom det är ett val av folk som faktiskt känner mig. Det känns mer.

Något mer ni vill säga?

Frida: Det ska bli kul med kongress. Det är Vänsterpartiets högst beslutande organ. Jag gillar att bestämma, och nu får jag vara med och bestämma.

Hannah: Ja det ska bli väldigt kul med kongress. Även om vi inte kan träffas som vanligt ska det bli kul att ses och ha politiska diskussioner. Man har nästan abstinens nu när man varit isolerad.