Pressmeddelanden
Två barn sitter i trästolar på gräsmattan. Det är sommar och de är vända bort från tittaren.

Satsa på fler sommaraktiviteter för fler unga i mindre grupper

Många barn och unga i familjer med lägre inkomster är sedan länge vana att stanna hemma på sommarlovet. I år kommer många fler familjer hålla sig hemma i stan på grund av att det med all sannolikhet kommer kvarstå en risk för smittspridning med avrådan att resa. Därför föreslår de rödgrönrosa en satsning på fler sommaraktiviteter i mindre grupper så att fler unga kan delta.

– Sommaren 2020 kommer inte att bli som någon annan sommar. Alla barn har rätt till ett minnesvärt sommarlov och därför måste staden satsa mer och bryta de borgerliga partiernas nedskärningspolitik, säger Jenny Broman, kommunalråd i opposition för Vänsterpartiet.

De rödgrönrosa vill ge ett extra bidrag på 15 miljoner kronor till stadsdelsnämnderna och Idrott- och föreningsnämnden för att ge förutsättningar för fler aktiviteter och samtidigt minska riskerna för smittspridning. Förutom de nedskärningar de borgerliga partierna har drivit igenom i Göteborg har de statliga medlen till lovaktiviteter, som Göteborgs Stad och ideella föreningar tidigare kunde få, upphört.

–  Resursfrågan är central för att kunna skapa en bra och meningsfull fritid för de unga. Förutom bättre hälsa för individen, skapar det trygghet och andra positiva effekter för staden som helhet, säger Karin Pleijel, kommunalråd i opposition för Miljöpartiet.