Daniel Bernmars orcshaman i spelat World of Warcraft

Daniel Bernmar förstamajtalar i World of Warcraft

Det började som ett aprilskämt från Vänsterpartiet i Umeå, sedan blev det verklighet och nu står det klart att Daniel Bernmar, kommunalråd i Göteborg, ska hålla tal i det digitala förstamajtåget som Vänsterpartiet arrangerar i spelet World of Warcraft.

– Framgång i World of Warcraft är helt beroende av förmågan till samarbete och solidaritet. Vi i det röda laget ska visa att vi är större än det blå laget, Alliansen, säger Daniel Bernmar (V).

När det stod klart att det rörde sig om ett aprilskämt blev många spelare så besvikna att Vänsterpartiet Umeå fick backa och genomföra demonstrationståget på riktigt. Jonas Sjöstedt kommer att hålla tal och snabbt fick arrangörerna tips på Facebook om att Daniel Bernmar har spelat World of Warcraft sedan 2005 och när han fick frågan om att hålla tal tackade Daniel ja.

– Det är en av många digitala aktiviteter vi anordnar 1 maj för att kunna träffas utan att träffas. Det är en riktigt kul idé, säger Daniel Bernmar.

Moderata ungdomsförbundet kommer att arrangera en motdemonstration men någon risk för bråk ser inte Daniel Bernmar eftersom demonstrationen kommer att ske i en värld där bägge lagen måste vara överens om att starta krig.

– Spelare finns i alla åldrar och naturligtvis finns hela det politiska spektrumet. Vi vill göra en kul grej för spelande vänstersympatisörer, fortsätter Daniel Bernmar.

Enligt spelreglerna måste kommunikationen ske på engelska och därför förbereder Daniel Bernmar ett av sina mer ovanliga förstamajtal.

– Tillvaron i World of Warcraft regleras inte direkt av kommunallagen så det blir till att bryta ny terräng rent retoriskt och jag ser fram mot en annorlunda och minnesvärld förstamajdemonstration, avslutar Daniel Bernmar.

Daniel Bernmars spelfigur är den samma som han har i vanliga fall i en annan värld av spelet, en orcshaman. Dagen till ära har han fått låna röda kläder av spelare som vanligtvis brukar spela i den värld där demonstrationen äger rum. I skrivande stund har närmare 300 personer anmält sig till evenemanget och ytterligare 600 anger att de är intresserade.