Äldre persons hand ligger i en yngre persons hand

Erbjud timanställda i äldreomsorgen heltid fram till sista september

I dag arbetar många timvikarier i äldreomsorgen, vilket innebär att många olika personer rör sig i verksamheterna från dag till dag. De har villkor som innebär att det kan vara svårt att tacka nej till arbete på grund av sjukdom vilket ökar risken att man går till jobbet med sjukdomssymtom.

– En av de största riskerna för smittspridning inom äldreomsorgen är att de anställda har otrygga anställningsvillkor och arbetsmiljö. Med trygga anställningsvillkor får staden ett bättre smittskydd för både personal och omsorgstagare, säger Daniel Bernmar, kommunalråd i opposition för Vänsterpartiet.

Förslaget från de rödgrönrosa innebär att timanställda som jobbar på stadens äldreboenden erbjuds månadsanställning på heltid fram till sista september.

– För att skydda både sköra äldre och personal i äldreomsorgen att smittas av Covid-19 måste vi minska antalet personer som arbetar nära varje äldre och då behövs fler heltidsanställda och färre timanställda, säger Karin Pleijel, kommunalråd i opposition för Miljöpartiet.