en person som lägger sin hand i en annan persons hand

Fler batonger skapar inte trygghet

Rödgrönrosa föreslår att projekt med ordningsvakter avbryts och ersätts med förebyggande arbete.

De borgerligas beslut att låta ordningsvakter, kallade trygghetsvärdar i en förskönande omskrivning, patrullera i centrala Göteborg har visat sig svårt att genomföra. De sex miljoner kronor som ligger oanvända vill de rödgrönrosa istället använda till förebyggande arbete.

– Fler batonger skapar inte trygghet. Verklig trygghet skapas genom brottsförebyggande arbete, säger Jenny Broman, kommunalråd i opposition för Vänsterpartiet.

De borgerliga partiernas förslag har visat sig oförenlig med gällande lagstiftning och har dragit ut på tiden på grund av en rättslig prövning i kammarrätten och att polisen nekat de tillstånd som krävs. Pengarna ligger oanvända och därför föreslår de rödgrönrosa att pilotprojektet ordningsvakter avbryts och de 6 miljoner kronor som avsatts för projektet överförs till Social Resursnämnd för att förstärka stadens trygghetsfrämjande och brottsförebyggande arbete samt uppsökande verksamheter.

– Alliansen fortsätter att prioritera miljoner till projekt med ordningsvakter, trots att de inte är möjliga att genomföra. Vi vill lägga pengarna på förebyggande socialt arbete, det skapar trygghet på både kort och lång sikt, säger Karin Pleijel, kommunalråd i opposition för Miljöpartiet.

Yrkandet från de rödgrönrosa som behandlas av kommunstyrelsen den 22 april kan du läsa här.