Låt alla över 70 beställa mat av hemtjänsten

De rödgrönrosa partierna föreslår att alla som fyllt 70 år, utan biståndsbeslut, får tillgång till hemtjänstens beställningssystem för mat. I coronakrisen är många äldre helt beroende av andra för att kunna handla mat och dagligvaror.

– Vi rödgrönrosa välkomnar alla solidariska handlingar för äldre och andra riskgrupper och nu måste staden ta sitt ansvar. Ingen ska behöva riskera livet för att få mat, säger Daniel Bernmar, kommunalråd i opposition för Vänsterpartiet.

Det finns många äldre i Göteborg som kan få gå hungriga eftersom de inte har släktingar eller bekanta nära till hands som kan hjälpa dem. Krisen ser ut att bli långvarig och riskerar att eskalera.

– Göteborgs Stad ska säkra invånarnas grundläggande behov. För våra äldre är det helt livsavgörande att begränsa sina kontakter med andra människor i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Karin Pleijel, kommunalråd i opposition för Miljöpartiet.

Stadsdelsnämnderna har ett system där personer med biståndsbeslut kan få matvaror eller färdiga matlådor levererade till hemmet till självkostnadspris: 61 kronor per portion (66 med dessert). Detta system vill nu de rödgrönrosa öppna upp för alla över 70. Merkostnaderna för fler utkörningar ska särredovisas och stadsdelsnämnderna kompenseras för så att maten till de äldre inte tränger undan annan välfärd.

Läs hela hela yrkandet från de rödgrönrosa som behandlas av kommunstyrelsen den 8 april.