Kvinna står i Positivparken i Frölunda och sätter upp håret i en knut.

”Bostäder uppstår inte magiskt bara för att asylsökande förlorar dagersättningen”

Imorgon, onsdag, behandlar kommunstyrelsen ett förslag att begränsa asylsökandes möjligheter att bosätta sig i delar av Göteborg, genom att dra tillbaka dagersättningen. De rödgrönrosa ställer sig kritiska. Stadsledningskontorets förslag undantar nästan alla allmännyttans områden där det finns både billiga och lite större hyresrätter.

– Det kommer inte magiskt att uppstå boendemöjligheter i mer välbeställda kommuner eller stadsdelar i Göteborg bara för att de asylsökande mister sin dagersättning, säger Jenny Broman, kommunalråd i opposition för Vänsterpartiet.

Enligt de rödgrönrosa riskerar förslaget att skapa en ännu mer utbredd marknad med så kallade köpta adresser, där människor betalar för att skriva sig på en adress som inte är undantagen, i exempelvis Majorna, och bo kvar i Biskopsgården.

Grundproblemet är, enligt de rödgönrosa, att det byggs för få billiga hyresrätter i välbärgade kommuner och bostadsområden. Eftersom Migrationsverket varken erbjuder anläggningsboende i, eller nära, Göteborg finns i realiteten inga alternativ för den asylsökande som vill bo nära släkt eller vänner.

– Vi vill se proaktiva åtgärder som motverkar segregation istället. Att inskränka EBO kommer troligen ha liten effekt och framförallt öka utsattheten för de drabbade individerna, säger Karin Pleijel, kommunalråd i opposition för Miljöpartiet.

De rödgrönrosa lyfter också att så många väljer EBO beror på den dåliga kvalitén på anläggningsboende, och placering långt ifrån Göteborg.

– Anläggningsboenden är ofta belägna utanför städerna, även dessa ganska trångbodda och ger ofta dåliga förutsättningar för integration, säger Stina Svensson, gruppledare Feministiskt initiativ.

Yrkandet från de rödgrönrosa behandlas av kommunstyrelsen  onsdag 25/3 och går att läsa på Göteborgs Stads hemsida.

Jenny Broman, kommunalråd i opposition Vänsterpartiet, 073-973 62 53
Karin Pleijel, kommunalråd i opposition Miljöpartiet, 072-535 99 78