tåg på stationen i skymning

Regeringens privatiseringsiver stoppar nattågstrafiken från Göteborg

Nattågen mellan Göteborg och Norrland läggs ner efter att SJ har förlorat en upphandling från Trafikverket.

– Det är bedrövligt att regeringen genom sin ogenomtänkta privatiseringsiver slår sönder en väl fungerande nattågstrafik från Göteborg. Att dessutom göra det i en tid när klimatet havererar och hundratusentals svenskar anstränger sig för att hitta hållbara semesterplaner är helt sanslöst, säger Grith Fjeldmose (V), oppositionsråd i Göteborg.

Vänsterpartiet vill återreglera järnvägssystemet för att göra det enklare och billigare för fler att resa med låg miljöbelastning.

– Ett sammanhållet järnvägssystem ger störst samhällsnytta och besparar oss sådana här upphandlingshaverier, säger Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott.

Vänsterpartiets gruppledare i Göteborg, Daniel Bernmar, befinner sig på sportlov och skriver på Twitter att han sitter i en lägenhet i Åre och kokar av ilska: ”Det här är så jävla uselt. Ibland krävs det lite samordning för att saker ska bli effektiva men nej, en sönderprivatiserad järnväg gör att vi kommer att få betydligt svårare att åka hit igen”.

Enligt Vänsterpartiet har Göteborg utmärkta förutsättningar för att bli en knutpunkt för hållbar turism. Åt ena hållet ligger hela Norrland och stora delar av Norge inom nattågsavstånd. Åt andra hållet ligger både populära destinationer som Bryssel, Paris och London och viktiga turistkällor för Sverige som Tyskland och Nederländerna inom nattågsavstånd.

– När Västlänken frigör spårkapacitet på Göteborg central skapas möjligheter för fler nattåg. Med gårdagens beslut slår Trafikverket sönder de möjligheterna redan innan nattåg mot kontinenten är på plats, avslutar Grith Fjeldmose (V).

Grith Fjeldmose (V), oppositionsråd i Göteborg,

Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, 070-825 08 89

Jöran Fagerlund  (pressekreterare för Vänsterpartiet vid kommunstyrelsen i Göteborg) 073-765 14 49