Demonstration mot Turkiets invasion av Rojava

Vänsterpartiets fullmäktigeledamöter skänker kvällens arvode till Rojava

Sedan Turkiets invasion av Kurdistan har läget förvärrats snabbt. Därför skänker Vänsterpartiets ledamöter arvodet från kvällens kommunfullmäktigemöte till YPG/YPJ i Rojava.

­– Turkiets agerande är förödande och omvärldens tystnad är förkastligt, säger Johanna Eliasson (V) kommunfullmäktigeledamot och internationellt ansvarig i partistyrelsen.

Vänsterpartiets ungdomsförbund, Ung Vänster, har på en månad samlat in över 200 000 kronor till YPG/YPJ, folkets- och kvinnornas försvarsenheter, i kurdiska Rojava, och det är den insamlingen fullmäktigeledamöterna uppmanas att skänka arvodet till. I kväll kommer Vänsterpartiet att uppmana ledamöter från fler partier att göra samma sak.

– Det har varit mycket prat om IS och återvändare i Göteborgs kommunpolitik. Så sent som i går ville alla partier stänga Vetenskapsskolan. Den viktigaste kraften att bekämpa IS har varit YPG/YPJ. Nu är det upp till bevis om ledamöterna från de andra partierna vill agera eller om de bara fortsätter att prata, avslutar Johanna Eliasson.

Mer information om insamlingen:

Kontakt:
Johanna Eliasson (V), 070-688 46 60, kommunfullmäktigeledamot och internationellt ansvarig i Vänsterpartiets partistyrelse.