• Sex timmars arb...
Personal inom äldreomsrogen

Sex timmars arbetsdag

Det är ingen naturlag att vi alla ska arbeta åtta timmar. Sex timmars arbetsdag är en jämlikhet- och jämställdhetsreform och en del av lösningen på de ohållbara arbetsvillkoren för kvinnor i välfärden. De tuffa arbetsvillkoren och låga lönerna måste få ett slut.

Under de senaste åren har arbetsvillkoren för välfärdsarbetare försämrats. Allra hårdast har undersköterskor i hemtjänsten och förskolepersonal drabbats. Där är de anställda för få och arbetsbelastningen för hög. Så kan vi inte ha det.

I dag arbetar många kvinnor deltid inom välfärden för att orka ett helt arbetsliv. Många går även i pension långt innan de fyllt 65 år för att de inte orkar med de tuffa arbetsvillkoren. Konsekvenserna blir förödande. Lägre löner och kortare arbetsliv leder till låga pensioner och därmed begränsad makt över sitt liv.

Det är inte kvinnor som ska tvingas offra sig för att vi ska få en välfärd att lita på, det priset måste vi betala gemensamt.

Sex timmars arbetsdag – Vi har redan visat att det går

Vi i Vänsterpartiet har under lång tid förespråkat arbetstidsförkortning som en av lösningarna för att förbättra arbetsvillkoren i välfärden. Under tiden vi var med och styrde i Göteborg genomförde vi flera lyckade försök med sex timmars arbetsdag. Bland annat ett försök på äldreboendet Svartedalen som blev världskänt. Där blev resultatet friskare och mindre stressad personal som fick mer tid över för familj och fritid.

Sex timmars arbetsdag skapar också fler arbetstillfällen, genom att dela på jobben kan fler arbeta. Istället för att kvinnor sliter ut sig, kan fler hjälpas åt. Det är dessutom inte rimligt att kvinnor ska betala för sin egen arbetstidsförkortning genom att arbeta deltid.

Vi vill stegvis införa sex timmars arbetsdag med bibehållen lön.  Rösta på Vänsterpartiet för arbetstidsförkortning!