Nooshi Dadgostar partiledare för Vänsterpartiet 2022

Val 2022

Din trygghet är politikens ansvar

Trygghet bygger vi tillsammans. Vänsterpartiet vill ha ett Göteborg för alla. Vi tror på ett starkt samhälle som finns där för dig när du behöver det. Vi behöver alla ha en trygg anställning och en säker arbetsmiljö. Ingen ska bli diskriminerad eller utsatt för våld. Vi måste kunna lita på att om vi blir sjuka eller arbetslösa så kommer vi få en ersättning som gör att vi kan fortsätta betala räkningarna och hyran. När vi blir gamla ska vi ha en pension som går att leva på.

Vi vill bygga ett starkt Göteborg

Vi ska alla kunna känna oss trygga i att samhället tar hand om oss när vi behöver det. Efter årtionden av nedmonteringar i välfärden är det mycket som behöver byggas starkt igen.

Politikens uppgift är att förändra och ta ansvar. Politiker måste sluta skjuta ifrån sig ansvaret på marknaden eller på att enskilda människor gör dåliga val.

Vänsterpartiet vill ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärd, bostadspolitik och infrastruktur som el, järnvägar och annan kollektivtrafik. Bara ett starkt samhälle kommer att klara utmaningen att stoppa klimatförändringarna, minska de ekonomiska orättvisorna och skapa en bättre framtid för alla som bor i vårt land.

Vi måste se till att alla som kan jobba har ett jobb och alla som behöver en bostad får det. Allt samtidigt som vi ställer om till ett mer hållbart samhälle. Trygghet är också att veta att klimatförändringen kan bromsas så att vi lämnar en levande planet till våra barn. Det är viktigt att politiken prioriterar att lösa klimatkrisen innan det är för sent.

Andra lovar – vi agerar

Vänsterpartiet har visat att vi kan åstadkomma resultat när vi ställer krav och agerar för det våra väljare gett oss i uppdrag att genomföra.

Vi tror på satsningar som konkret förbättrar människors vardag. Vi går till val på att bygga bort bostadsbristen, sänka priserna i kollektivtrafiken och ge göteborgarna en välfärd de kan lita på.

Vi gör det tillsammans, och vi börjar nu! Om du vill se fler politiker som gör något istället för att bara prata – rösta på Vänsterpartiet!

Vänsterpartiet Göteborgs vallöften:

Här kan du se alla våra valfilmer