• Kongresskonfere...

Kongresskonferens 4 februari 2024

Härmed kallas partiföreningar och medlemmar i Vänsterpartiet Göteborg till kongresskonferens söndagen den 4 februari 2024. Kongresskonferensen kommer att vara på Dalheimers Hus i Majorna. Incheckningen påbörjas klockan 10.30 och konferensen avslutas senast 18.00.

Den 8–12 maj 2024 håller Vänsterpartiet kongress i Jönköping. Inför kongressen arrangerar Vänsterpartiet Göteborg en kongresskonferens där distriktsnomineringar och motioner till kongressen kommer att behandlas.

I den här kallelsen skriver vi både om kongressombud och kongresskonferensombud. Det kan väldigt lätt bli förvirrande, så var uppmärksam så du inte råkar blanda ihop dem. Kongressombud är de som väljs att delta på partikongressen i Jönköping i maj. Kongresskonferensombud är de som väljs att delta på distriktets kongresskonferens i februari.

Den här kallelsen har ett språk som kan uppfattas som svårt med många interna begrepp som alla inte är vana vid. Det är för att allt ska vara korrekt formulerat enligt stadgarna så det inte blir några tveksamheter, och för att vi försöker hålla den så kort som möjligt. Hör av dig till din partiförening eller till oss på distriktsexpeditionen om det är någonting du är osäker på eller om du har några frågor! Kontaktuppgifter finns längst ner i kallelsen.

Alla handlingar till kongressen finner du på Vänsterpartiets kongressida.

1. Vad gör kongresskonferensen?

Alla medlemmar kan skicka in motioner som man vill att hela Vänsterpartiet Göteborg ska ställa sig bakom. För att kongresskonferensen ska kunna behandla motionerna måste de skickas in senast den 7 januari. En motion som blir antagen av kongresskonferensen kommer att skickas till partistyrelsen som motion antagen av Vänsterpartiet Göteborgs kongresskonferens. Om din motion inte skulle bli antagen av kongresskonferensen kan du alltid skicka in den själv till partiets kongress. Viktigt här är att distriktet bara ansvarar för att skicka in de motioner som antas av kongresskonferensen. Om din motion inte antas ansvarar du själv för att skicka in den.

Kongresskonferensen kan även besluta att nominera medlemmar till centrala uppdrag: partiordförande, partistyrelse, programkommission, valberedning och revisorer.

Under kongresskonferensen kommer distriktets valberedning att presentera sitt förslag på ordinarie kongressombud samt ersättare. Ombud på kongresskonferensen kommer ges möjlighet att argumentera för varför olika kamrater borde ges förtroende att delta på kongressen (plädera).

2. Val av kongressombud

Valet av vilka som ska få delta på kongressen i Jönköping i maj kommer förrättas genom ett digitalt röstningsförfarande mellan den 4/2 och den 25/2. Då har alla medlemmar har chansen att rösta på vilka ombud de vill ska representera distriktet på kongressen i maj. Mer information om hur detta exakt kommer gå till kommer att komma senare.

3. Hur många ombud får varje partiförening skicka till kongresskonferensen?

Enligt Vänsterpartiets stadgar har alla partiföreningar i distriktet rätt att utse ombud till kongresskonferensen. Ombud fördelas mellan partiföreningarna i proportion till medlemsantalet då kallelsen skickas ut. Ombud till kongresskonferens väljs på respektive partiförenings medlemsmöte. Medlemsmötet kan endast välja ombud bland sina egna medlemmar.

Partiföreningarna ska inrapportera ombud till kongresskonferensen senast fredag den 15 januari.

Så här ser ombudsfördelningen ut:
  • Angered: 3
  • Backa: 5
  • Biskopsgården Torslanda: 4
  • Centrum: 12
  • Frölunda :15
  • Kommunalvänstern Väst: 1
  • Kortedala-Gamlestan-Bergsjön: 10
  • Linné: 10
  • Lundby: 11
  • Majorna: 22
  • Örgryte-Härlanda: 12

4. Kongressmotioner till kongresskonferensen

Motionsstopp inför kongresskonferensen är söndagen den 7 januari. Du skickar in motioner genom att fylla i vår motionsenkät. Skulle enkäten krångla eller om du behöver hjälp så går det bra att höra av sig till distriktsexpeditionen: [email protected]

5. Hur går jag tillväga för att skriva en kongressmotion?

Vad är en motion?

En motion är ett förslag som man lämnar in skriftligt inför större möten som till exempel en kongress. Motionen kan handla om att ändra, ta bort eller lägga till något på de textförslag som kongressen behandlar. Det går också att skriva allmänna motioner som inte handlar om någon särskild text.

Till kongresskonferensen kan du skicka motioner som du vill att distriktet ska anta och stå bakom inför partikongressen. Om ett distrikt antar en motion kan den anses få större “tyngd” än om den kommer från en enskild medlem. Till kongresskonferensen och kongressen kan du skriva motioner på programkommissionens förslag till nytt partiprogram, partistyrelsens förslag till stadgeändringar samt förslag på annat som du anser att partikongressen bör besluta om.

Vem får motionera till kongresskonferensen?

Alla distriktets medlemmar och alla distriktets partiföreningar har rätt att skriva motioner. Man kan även skicka in motioner direkt till kongressen om man inte vill att de ska antas av distriktet.

Vad gör man efter att man skrivit motionen?

Du skickar in motioner genom att fylla i vår motionsenkät. Skulle enkäten krångla eller om du behöver hjälp så går det bra att höra av sig till distriktsexpeditionen: [email protected].

Om en motion till kongresskonferensen inte är oss tillhanda senast den 7 januari kommer motionen inte att behandlas av kongresskonferensen.

Vad händer sedan?

Distriktsstyrelsen kommer att svara på motionen och skicka ut alla motioner och motionssvar till valda ombud. På kongresskonferensen kommer alla motioner diskuteras och sedan fattas beslut om. På konferensen har man bara möjlighet att lägga förslag som det redan finns motioner på. Man kan alltså inte inkomma med nya motioner eller förslag direkt till konferensen utan endast de motioner som inkommit i tid (det vill säga senast 7 januari) kommer behandlas under konferensen.

Hur är en motion uppbyggd?

En motion består i huvudsak av tre delar:

1. en rubrik
  2. en brödtext
  3. ett eller flera yrkanden

I brödtexten motiverar man och argumenterar för sitt förslag och i yrkandedelen presenterar man konkret vad det är man föreslår. Yrkandedelen i en motion ska helst bestå av en eller flera att-satser. I slutet undertecknar man med sitt namn och partiförening. Se exempel på motioner längst ner på sidan.

6. Nomineringar inför valet av kongressombud

Vänsterpartiet Göteborg får skicka 24 ombud till kongressen i Jönköping. Utöver ordinarie ombud ska vi välja lika många ersättare. Valberedningens förhandsnomineringsstopp är satt till den 7 januari. Det innebär att valberedningen inte kommer behandla nomineringar som inkommer efter detta inför konferensen, även om det går bra att ändå nominera fram till det skarpa nomineringsstoppet som vanligen sätts i början av konferensen.

Så här nominerar du:

1. Nominera dig själv eller en kamrat. Kom ihåg att först tillfråga den du nominerar så att du vet att vederbörande ställer upp.

2. Skriv en kort motivering till varför personen du nominerat borde få åka på kongressen.

3. Du skickar in din nominering genom att fylla i valberedningens nomineringsenkät.

7. Nomineringar till centrala uppdrag

Nomineringar till centrala uppdrag som ska behandlas av kongresskonferensen skickas till distriktets valberedning genom att fylla i samma enkät som ovan senast den 7 januari.

De particentrala uppdrag som kan nomineras till är:

• partiordförande
  • partistyrelse
  • valberedning
  • programkommission
  • revisorer

(OBS! Andra stoppdatum gäller om du vill skicka dina nomineringar direkt till kongressen.)

Internfeminism vid nomineringar

Enligt Vänsterpartiets stadgar §21 ska kvinnor vara representerade i valda organ och på förtroendeposter med minst 50 procent om inte synnerliga skäl förhindrar detta. I de fall där suppleanter förekommer ska såväl antalet ordinarie ledamöter som styrelsen som helhet bestå av minst 50 procent kvinnor. Detta förutsätter att medlemmar och partiföreningar som nominerar tar ett internfeministiskt ansvar. Därför bör §21 uppfyllas redan under nomineringsprocessen. Var noga med att nominera minst 50 % kvinnor i val där det finns fler än en plats att tillsätta.

8. Vilka har röst-, förslags- och yttranderätt?

Valda ombud på kongresskonferensen har yttrande-, förslags- och rösträtt. Utöver ombuden har distriktsstyrelsens ledamöter, partistyrelseledamöter tillhörande distriktet, distriktets riksdagsledamöter, regionfullmäktigegruppens ledamöter, kommunfullmäktigegruppen samt av partistyrelsen utsedda representanter yttrande- och förslagsrätt i samtliga frågor. Distriktets funktionärer har yttranderätt i samtliga frågor.

Övriga är varmt välkomna att vara med som åhörare. Anmäl er i så fall i förväg, så vi vet hur många som kommer! Mejla din anmälan till: [email protected].

9. Viktiga datum inför kongresskonferensen

1/12: Kallelse till kongresskonferens medlemmar och partiföreningar tillhanda (denna kallelse)

7 januari: Motionsstopp för kongressmotioner som ska behandlas av kongresskonferensen. Förhandsnomineringsstopp för nomineringar till kongressombud och till particentrala uppdrag som ska behandlas av kongresskonferensen

15 januari: Sista dag att rapportera in ombud till kongresskonferensen

20 januari: Kallelse #2. Kongressmotioner och motionssvar konferensombud och partiföreningar tillhanda

27 januari: Kallelse #3. Förslag till nomineringar och val konferensombud och partiföreningar tillhanda

4 februari: Kongresskonferens

Handlingar till kongresskonferensen

Viktiga länkar inför kongresskonferensen

Länk till kongressfliken på Vänsterpartiets nationella hemsida. Här hittar du all tänkbar information inför kongressen 2024: förslag på de dokument som ska behandlas, stoppdatum för nomineringar och motioner, förslag på dag- och arbetsordning samt en hel del annan information.

Viktiga kontaktuppgifter inför kongresskonferensen:

Distriktsexpeditionen

E-post: [email protected]
Telefon: 031-85 67 60

Hit kan ni höra av er om ni har en fråga angående kongresskonferesnen eller om ni tycker något är oklart, ingen fråga är för stor eller för liten så hör gärna av er. Det är också till denna adress ni skickar in motioner ni vill ska behandlas av kongresskonferensen.

Valberedningen

E-post: [email protected]

Hit kan du skicka frågor om nomineringar. Nominerar gör du dock genom nomineringsenkäten.

Exempel på hur man kan skriva en motion

Exempel på en motion som behandlar ett textstycke

(brödtext)
I programkommissionens förslag till partiprogram skriver de att ”Vänsterpartiet ska verka för sex timmars arbetsdag”. Det tycker vi motionärer är alldeles för defensivt! Vi tycker att vi ska ta vara på den framtidsoptimism som finns i vårt progressiva parti och istället skriva mer om möjligheten med robotar som kan ersätta all mänsklig arbetskraft i framtiden och därmed ge möjligheten till noll timmars arbetsdag!

(yrkanden)
Vi yrkar att: På sidan 6 rad 11 – 12 ersätta meningen ”Vänsterpartiet ska verka för sex timmars arbetsdag” med ”Vänsterpartiet ska verka för att att med hjälp av robotar som ersätter den mänskliga arbetskraften verka för noll timmars arbetsdag”

Att: som en konsekvens av detta ersätta ”6 timmars arbetsdag” med ”noll timmars arbetsdag” överallt i resterande partiprogram.

Anitchen Fägerlund, Johan Parlin
Vänsterpartiet Knäckebröhult

Exempel på en motion som inte behandlar någon särskild text utan kommer med ett förslag

(brödtext)
Vår grafiska profil är bra men lite tråkig och intetsägande. Vi tycker den borde bli lite muntrare och skulle därför vilja att fler kattbilder fanns med i vår grafiska kommunikation. En katt som lagts in i en bild på Nooshi skulle lätt lyfta vår partiledare till nya höjder, och en katt eller två i våra budgetförslag skulle ge både mer klös i förslagen och mer läsglädje!

(yrkande)
Vi yrkar att: Minst en kattbild ska finnas med i alla våra publikationer såväl på nätet som fysiska.

Tirrian Smycke, Jennieke Fadden, Pennie Lank
Vänsterpartiet Höleböle