Nominera

Här samlar vi information om vilka olika uppdrag som det just nu är aktuellt att nominera till.

Har du några frågor om hur nomineringsprocessen fungerar, eller om du vill veta mer om vad det innebär att ta ett politiskt uppdrag kan du kontakta vår distriktsexpedition.

Nominera ersättare till Robert och Martina Kjellströms, född Svanfeldt, Stiftelse

Stiftelsens ändamål är dels att stötta organisationer som erbjuder ferievistelse för barn och ungdomar i Göteborg, och dels ”beredande av rekreation åt arbetarhustrur som på grund av hårt arbete blivit utslitna men ändå inte är i behov av vanlig sjukvård.”

Nominera dig själv eller någon annan som du tillfrågat och som du tror skulle göra ett bra jobb.

Sista nomineringsdag är 1/9. Nominering skickas till distriktets valberedning: [email protected]

Nominera andre vice ordförande till Boplats

Boplats är en marknadsplats för hyresrätter i Göteborg med omnejd och ägs av Göteborgs stad. Nu söker vi dig som vill ersätta vår nuvarande andre viceordförande i Boplats.

Arbetsmässigt innebär det 12–16 möten per år eftersom du som andre vice ordförande är en del av presidiet i styrelsen.

Nominera dig själv eller någon annan som du tror skulle göra ett bra jobb. Glöm inte att fråga personen först i så fall!

Läs mer om Boplats på deras webbplats.

Sista nomineringsdag är 1/8. Nominering skickas till distriktets valberedning: [email protected]

Nominera ersättare till Nämnden för inköp och upphandling

Nämnden för inköp och upphandling har ett politiskt ansvar för Göteborgs Stads samordnade upphandling och strategiska inköpsprocess. Nämnden ska verka för ett hållbart samhälle för göteborgaren.

Nu söker vi dig som vill vara ersättare i nämnden. Nämnden har möten ungefär en gång i månaden.

Läs mer om nämnden på stadens webbplats.

Nominera nämndemän

Det har blivit dags att nominera nämndemän igen! En nämndeman representerar svenska folket i domstolarna och dömer tillsammans med juristdomare. Nämndemän ger allmänheten insyn i domstolarna och bidrar till förtroende för domstolarnas arbete. Kanske vill du eller någon du känner bli nämndeman? Läs om hur du nominerar nedan! Här kan du läsa mer om nämndemannauppdraget.

Nominera till Tingsrätten

Valberedningen söker 40 personer som vill vara nämndeman i Tingsrätten under perioden 2020–2023.

Du kan nominera dig själv eller någon annan. De nominerade ska vara tillfrågade och veta om vad uppdraget innebär samt de krav som ställs. Nomineringen ska innehålla: namn, födelsenummer, adress samt gärna en presentation av erfarenhet, yrke och liknande. Arbetsbördan är cirka 10–20 dagar per år, vanligen mellan klockan 9 och 16. Oftast hanteras flera kortare mål per dag.

Sista nomineringsdag är 14/8.
Nominering skickas till distriktets valberedning: [email protected]

Mer information hittar du här: Checklista för dig som ska nominera nämndemän

Nominera medborgarvittnen (fyra stycken)

Som medborgarvittne är din uppgift att bevaka polisens arbete som allmänhetens representant. Du är med vid förhör och husrannsakningar och kan se att polisen bemöter intagna personer korrekt.

Du tjänstgör 15 pass per år, även helger, kvällar och nätter. Det finns dock möjlighet att byta eller ge bort pass. Det viktigaste är att du är ansvarskännande och har intentionen att närvara under introduktionen och fullfölja alla dina pass och, om det behövs, själv ordna ersättare.

Du kan nominera dig själv eller någon annan. De nominerade ska vara tillfrågade och veta om vad uppdraget innebär.

Sista nomineringsdag är 14/8. Nominering skickas till distriktets valberedning: [email protected]