Arrangemang

Demonstration: Låt Vladimir stanna!

Slut upp bakom uppmaningen ”Migrationsverket – utvisa inte en homosexuell man till Ryssland!” när Allt åt alla arrangerar demonstration mot utvisningen av Vladimir.

Vladimir kom till Sverige för fem år sedan, på flykt från utrensningen av homosexuella i Tjetjenien. Idag har han byggt ett liv och skaffat sig en familj i Borås med sin sambo och hans barn.

Nu vill Migrationsverket utvisa honom till Ryssland där han kommer förföljas för sin homosexualitet och tvingas in i armén. Det finns därför också en stor risk att vi skickar honom rakt ut i skyttegravarna för att delta i Rysslands olagliga och brutala krig i Ukraina.

Sverige har stått bakom Ukraina sedan invasionen inleddes. Står vi fast vid detta, eller ska vi ge Putin ännu en soldat! Utvisningen är helt oacceptabel och får inte ske. Låt Vladimir stanna i Sverige!

Tid: Söndag 20 november klockan 13.00
Plats: Gustaf Adolfs torg
Facebookevenemang: Låt Vladimir stanna!

Så här kommenterar vår migrationspolitiska talesperson Tony Haddou beslutet om utvisningen av Vladimir på sin Facebook:

”Det livsfarliga beslutet att utvisa Vladimir Medvedev till Ryssland är helt oacceptabelt! Det kan naturligtvis inte vara förenligt med nån slags rättssäkerhet eller internationella konventioner att utvisa till förföljelse på grund av sin homosexualitet eller att mobiliseras i Putins vidriga krig. Med all rätt borde Vladimir fått beskedet att stanna från första början, denna syn på hbtqi-personer och på människor som riskerar grova förföljelser måste upphöra. På söndag hålls en demonstration för Vladimir i Göteborg. Vi är många med dig!”