Arrangemang
närbild av ballonger. En ballong har Vänsterpartiets logga tryckt på.

Utbildning: Nyfiken på styrelsearbete

Har du funderat på att sitta i en partiföreningsstyrelse under kommande år eller i framtiden? Har du blivit tillfrågad om att sitta i styrelse men undrar vad uppdraget skulle innebära? Eller kanske har du till och med redan tackat ja men skulle vilja få lite mer information ändå? Då ska du ta tillfället i akt och komma på distriktets informationsträff om styrelsearbete!

Träffen riktar sig till dig som inte tidigare suttit i en styrelse men är intresserad av att göra det. Under informationsträffen kommer vi försöka svara på en hel mängd frågor kring vad det innebär att sitta i en partiföreningsstyrelse och att vara styrelseledamot. Allt ifrån vad man har för möjligheter att påverka och hur man kan se på sin roll som styrelseledamot till hur mycket tid uppdraget kan tänkas ta. En stor del av träffen kommer också att ägnas åt frågor från er som närvarar. För att på bästa sätt kunna svara på sådana frågor kommer flera erfarna styrelseledamöter närvara.

För att vi ska vet hur många som kommer får du gärna anmäla dig till [email protected]

Schema

13.00–13.30 fika
13.30–13.50 Styrelsearbetet är kul och viktigt!

Att sitta i styrelser är ett kul och viktigt uppdrag. Som ledamot har du chansen att få vara med och påverka din förening på ett helt annat sätt än du kan annars. Att sitta i styrelsen innebär också att du lär dig en massa, som du både har nytta av i partiarbetet och i många andra sammanhang. Dessutom är styrelseuppdraget ett av de viktigaste uppdrag du kan ha i distriktet; det är i styrelserna vi till stora delar styr upp föreningsarbetet och väl fungerande föreningar är själva livsnerven i distriktets arbete. Detta pass försöker svara på frågor kring din roll och dina möjligheter som styrelseledamot.

13.50–14.10 Vad innebär det att sitta i styrelse?

Vad kan du förvänta dig av ett styrelseuppdrag? Hur mycket tid tar det? Vad har du möjlighet att påverka som enskild styrelseledamot i någon av våra partiföreningar? Hur är våra partiföreningar och styrelser uppbyggda och vad är deras ansvar? Detta pass försöker ge dig en tydlig bild av det organisatoriska kring styrelsearbetet och vad våra styrelser arbetar med.

14.10–14.20 paus

14.20–15.00 frågestund/diskussion