Pressmeddelanden
TVå älder kvinnor blickar ut över havet. De har ryggen mot betraktaren. En sitter i en solstol.

V vill införa sex timmars arbetsdag för äldre personal

Vänsterpartiet vill förkorta arbetstiden för personal över 60 år inom äldreomsorgen. Det är ett av förslagen för att stegvis införa sex timmars arbetsdag i Göteborg.

Förslaget innebär att undersköterskor och vårdbiträden över 60 år som arbetar inom äldreomsorgen ska få förkortad arbetstid till sex timmar. Till en början ska arbetstidsförkortningen ske som ett försök under minst ett år för att studera effekterna. Blir försöket lyckat är ambitionen att arbetstiden ska förkortas permanent. Förslaget beräknas kosta omkring 30 miljoner årligen.

Enligt Daniel Bernmar (V), kommunalråd, går många redan idag ner i arbetstid i slutet av sitt arbetsliv inom äldreomsorgen.

– Inom äldreomsorgen är arbetsmiljön tuff, det gör att många inte orkar arbeta fram till pensionen. Antingen går de i pension i förtid eller så går de ner i arbetstid de sista åren. Det är inte rättvist att personalen ska behöva betala priset för en fungerade äldreomsorg, säger han.

Tidigare har Vänsterpartiet presenterat förslag om att förkorta arbetstiden till sju timmar med bibehållen lön för personal på förskolor och äldreboenden från och med 2019. Dessutom har flera försök med sex timmars arbetsdag genomförts inom socialtjänst, äldreomsorg och förskola. Bland annat det uppmärksammade försöket på Svartedalens äldreomsorgen.

– Vi har många förslag för att förkorta arbetstiden. Det handlar om att det är den reform som bäst lyckats förbättra arbetsmiljön. Vi vill satsa på det som fungerar, säger Bernmar.

– Under allt för lång tid har vi gjort kortsiktiga lösningar, men plåster på såren löser inte problemen. Vi vill skapa ett jämlikt samhälle men en välfärd som fungerar, då krävs då krävs modiga och nytänkande politiska reformer, fortsätter han.

Satsningen är en del Vänsterpartiets budget för Göteborg 2019.

Presskontakt:
Alice Vernersson (pressekreterare för Vänsterpartiet) [email protected], 0704300277.