Regnbågsflaggan kommer vaja i protest mot nazisterna

Regnbågsflaggan kommer vaja över Lundby i helgen som kommer. Vänsterpartiet yrkade på tisdagens SDN-möte i Lundby att stadsdelen skulle flagga med regnbågsfanan i alla stadsdelens verksamheter. Syftet är att markera mot nazistdemonstrationen som genomförs av Nordiska motståndsrörelsen på lördag. Hela nämnden biföll Vänsterpartiets yrkande.

– Det är en vacker symbol för alla människors lika rättigheter, säger Monika Djurner Vänsterpartistisk ledamot i SDN Lundby och den som la fram yrkandet för nämnden.

– Det känns så klart underbart att vi kunde ta det här beslutet i en enig nämnd. Efteråt så pratade vi om det och alla var överens om att det var ett fint förslag från Vänsterpartiet.

En tanke bakom förslaget var vad stadsdelarna på lördag kunde göra för att markera mot NMR demonstration. Att använda regnbågsflaggorna som finns hos alla stadsdelar kändes som en naturlig väg att gå. Och efter SDN Lundbys beslut så har nu även Västra Hisningen beslutat att flagga med regnbågsflaggan i helgen, och även SDN Centrum, Askim-Frölunda-Högsbo och Norra Hisingen planerar för att kunna flagga.

– Det är ju fantastiskt att det sprider sig till fler stadsdelar, säger Monika Djurner.

Syfte med att använda regnbågsflaggan blir dels att visa att Göteborg är en stad som står upp för allas lika värde, men också en påminnelse om vad nazisterna under andra världskriget gjorde mot bland annat homosexuella och en försäkran om att det inte kommer hända igen.

– Vi vill markera att NMR inte ska komma till vår stad och sprida skräck. Här råder solidaritet och vår kärlek vinner över ert hat, säger Monika Djurner.

FN flaggan

Även FN-flaggan kommer att hissas under lördagen och det på Gustav Adolfs torg. Det är efter ett initiativ av Vänsterpartiets kommunalråd Daniel Bernmar som kommunen frångår sin restriktiva flaggpolicy och väljer att hissa FN-flaggan den 30 september.

– FN-flaggan och FN-stadgan representerar mänskliga rättigheter och grundläggande friheter för alla oberoende av bakgrund, kön, språk eller religion. Den står för allt NMR inte står för, säger Daniel Bernmar (V) kommunalråd med ansvar för demokrati.

– När nazister tågar genom Göteborg är det viktigt vi visar att vi är en öppen stad där det råder en bred enighet om allas lika värde, säger han.

Elin Segerlind
Vänsterpartiet Göteborg