Daniel Bernmar om Vänsterpartiet Göteborgs politiska program

Med ett år kvar till valet 2018 har du som medlem en unik möjlighet att påverka Vänsterpartiet Göteborgs politik. Du kan nu lämna förslag på vilka frågor vi ska driva i valrörelsen 2018 och i kommunpolitiken 2018-2022.

Vi har pratat med Vänsterpartiet Göteborgs kommunalråd Daniel Bernmar om Vänsterpartiet Göteborgs politiska program och hur just ditt förslag kan gå från ord till handling i kommunpolitiken.

Daniel Bermar (V), kommunalråd Göteborg.
Varför är det viktigt att ha ett politiskt program för Vänsterpartiet Göteborg?
– Vänsterpartiet Göteborgs politiska program är medlemmars största möjlighet att påverka kommunpolitiken. Det är en unik chans att utveckla och påverka vår politik under hela nästa mandatperiod. Hur blir det politiska programmet för Vänsterpartiet Göteborg verklighet?
– Alla företrädare för Vänsterpartiet Göteborg arbetar aktivt med att förverkliga programmet under hela mandatperioden. Det är ramarna för vilka satsningar vi gör och grunden för alla förhandlingar med andra partier.

Hur arbetar du med det politiska programmet för Vänsterpartiet Göteborg i vardagen?
– Som kommunalråd är programmet grunden för allt mitt arbete. Det sätter agendan för det politiska arbetet och talar om var vi ska lägga vårt fokus. De konkreta förslagen i programmet prioriterar vi i förhandlingarna med de andra partierna. Allt vi genomfört under mandatperioden som gått kommer från programmet. Till exempel avgiftsfri simskola eller jämställda löner.