Vänsterpartiet står inte ut: ensamkommande ska vara trygga i Göteborg

Ensamkommande barn riskerar rivas upp från skola och familjehem, en del riskerar bli gatubarn. Sedan kommunerna inte längre får statlig ersättning för de barn som fyller eller skrivs upp till 18 år har det blivit ett stort problem för många barn. Göteborgs stad måste ta ansvar.

När kommunerna inte längre får statlig ersättning för dessa barn, har kommunerna ändå möjlighet att ta ansvar för att de ska få gå klart gymnasiet. Andra partier vill inte att kommunen ska ta ansvar av kostnadsskäl.

Vänsterpartiet har tillsammans med Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ lagt ett yrkande till kommunstyrelse och kommunfullmäktige som skulle skapa trygghet för Göteborgs barn och ungdomar.

Vi anser att alla ensamkommande ungdomar som inte fullföljt sin skolgång i Göteborg skall kunna göra det, för att skapa grundläggande förutsättningar för den enskildes framtid och mindre social oro i samhället. Om skolgång och boende finns på annat håll i närområdet utan väntetid kan det accepteras men sannolikt behöver de erbjudas boende i Göteborg av kommunen. Det viktiga är trygghet och utbildning.
Yrkandet har tagits upp för beslut i kommunstyrelsen, där det röstades ner.

Du kan läsa vårt yrkande här.