Hallå där Jens Östling från Fackliga utskottet!

Vänsterpartiet Göteborg har nyligen startat upp ett fackligt utskott. Vi träffade Jens Östling, aktiv i utskottet, för att prata om vad som är på gång.

Hallå där Jens! Vad gör Fackliga utskottet?
Vi arbetar för att lyfta fackliga frågor i partiet och vill utvecklas till ett forum för alla de medlemmar i Vänsterpartiet som är fackligt förtroendevalda.
gaf-2016-jens-ostling_3
Jens Östling är aktiv i Fackliga utskottet och har en bakgrund som förtroendevald inom IF Metall.
Varför ska man engagera sig i fackliga frågor i Vänsterpartiet?
 Vill man vara progressiv och värna jämställdhet och jämlikheten gäller det hela livet. Arbetsplatsen ska inte vara en frizon för politiska frågor, men tyvärr är det ofta det.
   Vi tolererar ofta mycket mer på våra arbetsplatser än vi gör annars i livet. Vill vi göra någonting åt det är det facklig organisering som gäller!
Vad är på gång i Fackliga utskottet?
Vi börjar med ett fredagstjôt den 28 oktober på temat snacka om jobbet. Dit är alla välkomna för att prata hur man har det på sitt jobb.
   Är du gammalfackföreningsräv kanske det kan vara ett tillfälle att träffa andra som är aktiva. Är du helt grön och precis börjat dit första jobb får du en facklig introduktion. Eller är du bara less och le över ditt jobb? Då kanske du får någon idé om hur ni kan förändra eller så får du bara snacka av dig lite. Inget ämne är för stort eller för litet.
På fredag den 28 oktober kl. 18 hålls det första fackliga fredagstjôtet i Gårdslokalen i Vänsterpartiets lokaler på Andra Långgatan 20. När träff hålls den 25 november. Här hittar du Facebook-event för kvällarna: 28 oktober, 25 november