Kongress 2016: ”Jävlas inte med arbetarklassen!”

Just nu debatteras partiprogrammet under kongressen i Örebro. Vi tog ett litet snack med Christian Forsman, som just hade avslutat sitt anförande.

Hej Christian Forsman!

Vad är din roll på kongressen?

Jag är här som ombud.

Vad tycker du om kongressen?

– Det har varit bra diskussioner kring de grundläggande ideologiska skiljelinjerna som ligger mellan att vara ett parti som faktiskt vill förändra världen och att vara parti som bara verkar inom kapitalets logik.

– Göteborg har drivit på bra för systemförändring. Vi har haft fantastiska kamrater som varit uppe och plädderat för sex timmars arbetsdag och för att vi ska ha den som prioriterad fråga i nästa val. Jag hoppas också att vi får igenom vårt förslag om att förbjuda bemanningsföretag. Det är två bra förslag som verkligen hade förändrat styrkeförhållandena på arbetsmarknaden.

Du höll ett väldigt kort anförande, varför då?

– Dels för att ta lite ansvar för att kongressen ska hålla tidsschemat men också eftersom så många andra kamrater hade sagt det som jag tänkte säga, så det behövdes inte sägas igen.

Du avslutade ditt inlägg med ”Jävlas inte med arbetarklassen!”. Var det förberett?

Nä, det kom spontant, säger Christian och ler.