Ny ordförande för Vänsterpartiet Göteborg

I helgen höll Vänsterpartiet Göteborg årskonferens på Backa Kulturhus. Under konferensen diskuterades det svåra parlamentariska läget och Adriana Aires valdes enhälligt till ny ordförande för distriktet.

Årskonferensen präglades av optimism över de framgångar partiet nått under året, för en stärkt välfärd, i försvaret av arbetsrätten och mot segregationen i Göteborg. Kraftig kritik riktades mot regeringen samt EU:s flyktingpolitik och uppgörelse med Turkiet. Diskussioner fördes även om det svåra parlamentariska läget i Göteborg och att Moderaterna vill stoppa det framgångsrika projektet med sex timmars arbetsdag, som pågår på Svartedalens äldreboende.

Urund andrinder konferensen valdes Backabon Adriana Aires, 34 år, till ny ordförande för distriktet.

Under konferensen valdes Backabon Adriana Aires, 34 år, till ny ordförande för distriktet.

– Det känns jättebra att ha fått förtroendet av medlemmarna i distriktet att vara ordförande för Vänsterpartiet Göteborg. Vi har nämligen ett hårt arbete framför oss med att möta de hårdnande konflikterna i samhället, både i parlamenten och med aktivism, säger distriktets nyvalda ordförande Adriana Aires.

Adriana Aires tar över ledningen för ett partidistrikt som har medvind i opinionen. Vänsterpartiet växer kraftigt och stödet i Göteborg är ett av de starkaste i landet. 11,3 % av göteborgarna skulle rösta på partiet, enligt Sifos senaste undersökning.

– Vänsterpartiet har visat att det går att göra skillnad. Vi har till exempel varit med och genomfört rätten till heltid, prövat sex timmars arbetsdag och tagit över 890 vanskötta lägenheter i Hammarkullen. Jag är övertygad om att göteborgarna ser och uppskattar det, säger Vänsterpartiets kommunalråd Daniel Bernmar.