8 mars: Feminister i Göteborg visar solidaritet med kvinnor i världen

Hej Ann Karlsson, ledamot i V Göteborgs distriktsstyrelse, vad händer på 8 mars i Göteborg?

– Vi I Vänsterpartiet kommer likt tidigare år att vara med och arrangera en demonstration med andra partier och organisationer. Vi kommer samlas kl 17:30 på Gustav Adolfs torg och därefter tåga upp mot Götaplatsen. Där kommer vi sedan få lyssna till både musik och tal. I år har vi dessutom förmånen att ha en talare från vårt eget parti i egenskap av Rossana Dinamarca. Temat för i år är Solidaritet med kvinnor på flykt, något som är smärtsamt aktuellt.

Varför tycker du att vi ska komma med i demonstrationen?

– Jag tycker det är viktigt att visa att vi är många feminister i Göteborg som vill visa vår solidaritet med andra kvinnor i världen. Så länge som vi lever i en patriarkal värld måste vi tillsammans kämpa för en feministisk framtid tillsammans. Tyvärr behövs fortfarande den Internationella kvinnodagen – och det är viktigt att vi är många som tillsammans uppmärksammar denna.

Vad kan man göra om man vill hjälpa till?

– Du får gärna hjälpa till och vara funktionär på demonstrationen, som talkörsledare eller demonstrationsvakt. Om du känner du vill hjälpa till med detta är det bara att kontakta Expen på [email protected] eller 031-85 67 60