Greta Segerson

Vi minns Greta Segerson

Greta Segerson
Greta Segerson 1914-2016

I går fick vi beskedet att vår partikamrat Greta Segerson somnat in efter ett långt och händelserikt liv, präglat av kamp för rättvisa och solidaritet. Jonas Sjöstedt är en av många vänner som minns hennes livslånga politiska gärning.

”Jag saknar Greta Segerson. Hon levde ett långt och rikt liv. Ett liv som präglades av hennes kamp för en bättre värld. Hon föddes in i vänstern och från 1920-talet fram till nu var hon en sann aktivist och internationalist. Hon arbetade till stöd för strejkande sjömän och metallarbetare. För kvinnors rättigheter och människor på flykt, hon demonstrerade för fred, hon sjöng, spelade teater och gjorde som 90-åring en oväntad succé som rappare.

Inget präglade hennes liv mer än kampen mot fascismen. Själv riskerade hon livet som hemlig kurir till motståndsgrupper i nazismens Tyskland. Hon samlade in pengar till den kämpande spanska republiken på 1930-talet. Hon träffade sin make och livskamrat Bengt när han kom tillbaka från sin tid som frivillig i det spanska inbördeskriget. Tillsammans levde de ett rikt liv med många vänner och resor i världen. Samtidigt var de djupt rotade i Masthugget och arbetarklassens Göteborg.

Greta var kommunist och insikten om allt som gick fel i Sovjet smärtade henne, men hon tillhörde dem som förmådde att vara självkritisk och förnya sig och sitt parti. Hon var lojal med idéer och människor, inte med makten. Greta var en generös person med ett varmt skratt som gärna umgicks med dem som var mycket yngre. Greta Segerson, vi saknar dig men gläds över att ha fått möta dig. Du kämpade ett helt liv – vad kan vara större?”

Jonas Sjöstedt, partiordförande Vänsterpartiet

Foto: Jöran Fagerlund