Äntligen har vi fått en utvecklingsfond!

Bild: Mats Pilhem i kommunfullmäktigePå kommunfullmäktige den 6 december 2012 beslutade den rödgröna majoriteten att skapa en utvecklingsfond på 400 miljoner som ska användas till viktiga utvecklingsområden inom välfärdssektorn. Redan nu är det klart att 70 miljoner tas ur fonden och att de ska satsa på de tio mest utsatta skolorna.

– Det känns skönt att kunna säga till göteborgarna att vi nu har möjlighet att kunna använda överskott till investering i välfärden i stället som vi tidigare gjort betalt av lån eller andra uppbokade väginvesteringar.

Fonden har vi kunnat skapa tack vare att Göteborg har en välskött ekonomi och den extra utbetalningen som vi fått från AFA-försäkring.

– Jag ser många områden inom välfärden där vi kan använda utvecklingsfonden. Det viktiga är att pengarna används som en ”investering”, att vi kan följa att de får effekt som leder till att vi i ett senare skede kan se en tydlig förbättring i verksamheten, säger Mats Pilhem