Organisation

Vänsterpartiet Göteborg har mer än tredubblat sitt medlemsantal sedan valet 2010 och har numera 1 800 medlemmar. Tillsammans är vi många som organiserar oss för att förändra Göteborg till en mer rättvis och jämställd stad!

Vi vill att alla ska kunna vara med i Vänsterpartiet Göteborg på sitt eget sätt, efter intressen och vad man orkar och hinner med. För att kunna göra det organiserar vi oss i olika partiföreningar, arbetsgrupper och utskott.

Partiföreningar

Alla medlemmar i Vänsterpartiet är även medlemmar i olika partiföreningar. De är Bild: Ballongutdelning på 1 maj 2011uppdelade efter bostadsområden och utgör grunden för Vänsterpartiets basarbete. Det är i partiföreningen vi har bäst möjlighet att agera direkt mot exempelvis nedskärningar i barnomsorgen eller utförsäljningar av hyresrätter. Partiföreningarna organiserar allt från studiecirklar till demonstrationer och torgmöten och finns på tio olika ställen i Göteborg.

Utskott

Distriktsstyrelsen utser varje år ett antal utskott som arbetar med vitt skilda saker. Redaktionen för medlemstidningen Göteborgsvänstern och studieutskottet är två exempel på utskott som finns nu.

Arbetsgrupper

Arbetsgrupperna är skapade för medlemmar som vill arbeta praktiskt inom vissa områden eller umgås. Ett exempel är Vänsterfotograferna som träffas för att utvecklas inom foto, ett annat är Spelvänstern, som träffas för att umgås och spela brädspel. Vi arbetar just nu med att starta upp fler arbetsgrupper inom ett flertal områden. I Göteborg finns även en pensionärsförening som ses varje tisdag för att studera i studiecirkel eller lyssna på föreläsningar.

Engagera dig!

Läs mer om vilka partiföreningar, utskott och nätverk som finns i Göteborg under flikarna ”Utskott” och ”Lokala föreningar”. Där finns även kontaktuppgifter. Du är välkommen att höra av dig om du har frågor eller vill hjälpa till!