• Gratis mensskyd...

Gratis mensskydd till barn och unga i grundskolan och gymnasieskolan

Hälften av Sveriges invånare har en livmoder. Under cirka 30 år av sina liv kommer de att få mens ungefär en gång i månaden. Trots det finns det fortfarande ett tabu kring mens, många unga kan känna skam och tycka att det är pinsamt att prata med föräldrar eller andra vuxna om mensskydd. De flesta får sin första mens när de går i grundskolan och det är viktigt att alla känner sig trygga om de till exempel råkar få mensen på skoltid.

Bindor, tamponger och menskopp utgör en kostnad som med råge kan överstiga flera hundra kronor om året. Det blir en stor kostnad särskilt för familjer med låga inkomster. Att unga inte har råd med mensskydd är något som oftast förknippas med mycket fattiga länder. Men Göteborgs Stadsmission har uppmärksammat att det är en aktuell fråga även i Göteborg, då de rapporterar att de möter tjejer och kvinnor som inte har råd med mensskydd för sig själva eller sina barn.

För de som inte har råd med mensskydd blir mensen ett hinder för frihet. Många väljer att stanna hemma från skolan eller att inte gå på aktiviteter och mensen blir på så sätt något som begränsar framförallt tjejer och kvinnors liv. Enskilda skolor har redan idag valt att tillhandahålla mensskydd till sina elever genom elevhälsan. Vänsterpartiet anser att alla skolor ska erbjuda denna möjlighet. Ungdomars behov av att få mensskydd genom skolan kommer att se olika ut över staden. För att inte vissa skolors ekonomi ska belastas mer än andras, bör de centrala skolnämnderna ansvara för kostnaderna.

Unga ska inte känna att det finns ett tabu kring mens eller att det hindrar deras liv. Mensen ska inte heller vara en klassfråga. Därför vill Vänsterpartiet ge möjligheten till gratis mensskydd för ungdomar i Göteborgs grundskolor och gymnasieskolor.

Kommunfullmäktige föreslås besluta:

Att grundskolenämnden och utbildningsnämnden ges i uppdrag att genom elevhälsovården erbjuda gratis mensskydd till barn och unga i grundskolan och gymnasieskolan.

Jenny Broman (V)