Nominera

Här samlar vi information om vilka olika uppdrag som det just nu är aktuellt att nominera till.

Nominera till regionala uppdrag för nästa mandatperiod

Dagen efter valet kan man börja nominera till parlamentariska uppdrag i Västra Götalandsregionen.  Nominera dig själv eller andra kamrater till uppdragen regionstyrelse, regionråd, regionfullmäktiges valberedning och arvodesberedning senast den 30 september.

Sista dag för nominering till alla övriga uppdrag i regionen är 21 oktober. Börja nominera redan nu!

Nomineringen skall innehålla följande uppgifter: Namn, personnummer, adress, telefonnummer samt gärna en motivering och eventuella andra politiska uppdrag och erfarenheter av värde. Om du nominerar någon annan än dig själv så ska den nominerade vara tillfrågad om uppdraget.

Nomineringar skickas till: [email protected]

Lista över vilka uppdrag vi har i regionen idag samt vilka personer som innehar uppdragen idag

Lista över vilka nämnder och styrelser som är möjliga att nominera till

Nämndeman Förvaltningsrätten Göteborg

Nominera ny nämndeman till Förvaltningsrätten Göteborg. Nominera dig själv eller en kamrat till valberedningen Vänsterpartiet Västra Götaland  senast 13 november.

Nomineringen skall innehålla följande uppgifter: Namn, personnummer, adress, telefonnummer och gärna en motivering samt eventuella andra uppdrag och erfarenheter av värde. Den nominerade skall vara tillfrågad om uppdraget.

Nomineringen skickas till [email protected] och [email protected].

Information om uppdraget

Förvaltningsrätten är en allmän förvaltningsdomstol och handlägger mål som främst rör tvister mellan enskilda personer och myndigheter. Det kan gälla ett skattemål, utlännings- och medborgarskapsmål (migrationsdomstolarna), en tvist med Försäkringskassan, kommunen eller socialnämnden. Förvaltningsrätten i Göteborg är en migrationsdomstol.

Vid förvaltningsrätten avgörs mål och ärenden av juristdomare och nämndemän. Nämndemännens uppgift är att tillsammans med yrkesdomarna tillämpa rättsreglerna i de mål som ska avgöras i domstolen.

Förvaltningsrätten Göteborg innefattar följande geografiska område:

Hallands län samt delar av Västra Götalands län. De Västra Götalandskommuner som ingår i domkretsen är: Ale, Alingsås, Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Lysekil, Melleruds, Munkedal, Mölndal, Orust, Partille, Sotenäs, Stenungsund, Strömstad, Tanum, Tjörn, Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg, Åmål och Öckerö.

För att kunna bli vald som nämndeman måste man vara behörig och lämplig för uppdraget. Man måste också vara myndig, svensk medborgare och folkbokförd inom förvaltningsrättens domkrets. Man får inte vara ställd under förvaltarskap och inte heller vara försatt i konkurs. Vid val av nämndemän ska regionen sträva efter att gruppen av nämndemän får en allsidig sammansättning med hänsyn till ålder, kön, etnisk bakgrund och yrke. Den som är förtroendevald bör inte i sitt yrke utöva myndighetsfrågor som kan överklagas till förvaltningsrätt.

Nominera till nämnder, stiftelser och bolagsstyrelser!

Vänsterpartiet har växt och vi tar plats i fler bolag och stiftelser än tidigare. Valberedningen uppmanar er därför att nominera till följande nya uppdrag:

• Business region Göteborg
  • Lantmäterimyndigheten gode män
  • Renova
  • Samordningsförbund Göteborg
  • Stadsrevisionens revisorskollegium
  • Överförmyndarnämnden
  • GöteborgsOperans Byggnadsfond
  • Stiftelsen Göteborgs Stads Teaterfond
  • Stiftelsen Praktiska Hushållsskolans donationsfonder
  • August Krügers fond
  • August Ringnérs stipendiefond
  • Emily Wijks stiftelse
  • Stiftelsen Barnkulturhus med tema Alfons Åberg
  • Stiftelsen Chalmers Teknikpark
  • Stiftelsen Clasefonden
  • Stiftelsen Dalheimers donation
  • Stiftelsen Ernst Hanssons donationsfond och Stiftelsen Amelie Barks donationsfond
  • Stiftelsen Göteborgs Sjöfartshotell
  • Stiftelsen J C E Nolleroths donationsfond
  • Stiftelsen Louise Ekmans donationsfond till behövande sjuka
  • Stiftelsen Olof och Caronline Wijks fond
  • Stiftelsen Renströmska fonden
  • Stiftelsen Svenska Mässans Huvudmannaråd
  • Stiftelsen Wilhelm Röhss donationsfond
  • Wahlqvist-Andahls stiftelse
  • Apotekaren Fredrik Mossbergs donation
  • Broströmska stiftelsen
  • Ingeborg och Knut J:son Mark Stiftelse
  • Jubileumsstiftelsen Göteborg 350 år
  • Olof och Caroline Wijks stiftelse
  • Pensionsinrättningen för Åldersstigne eller Sjuklige Tjänare
  • Samfond för barn med särskilda behov (VI)
  • Sparkbanksstiftelsen Första
  • Stiftelsen Broströmska sjukhemmets donationer
  • Stiftelsen Göteborgs Sjukhem, Å-hemmet och Otium
  • Stiftelsen Carlanderska Sjukhuset

Nominera till dessa uppdrag senast måndag 24/10 klockan 23.59 genom att skicka e-post till [email protected]. Skicka med information om partiförening, om personen är tillfrågad och gärna kontaktuppgifter.

Dela den här sidan: