Nominera

Här samlar vi information om vilka olika uppdrag som det just nu är aktuellt att nominera till.

Nominera till i distriktets arbetsgrupper

Nu söker vi dig som vill hjälpa till att bygga Vänsterpartiet Göteborg starkare genom att engagera dig i en av distriktets arbetsgrupper. Nominera dig själv eller andra som sagt sig vara intresserade till grupperna här nedanför!

West Pride-gruppen 2019
Är du en god organisatör som vill vara med och organisera Vänsterpartiet Göteborgs största firande för HBTQ-personer? Nästa år äger evenemanget rum 12–16 juni. Kom med i West Pride-gruppen!

1 maj-gruppen 2019
Vill du vara med i gruppen som ansvarar för att planera och genomföra vårt firande av arbetarrörelsens högtidsdag, 1 maj? Är du redo att ta dig an att vara med och organisera det största årliga arrangemanget i distriktet med demonstration och torgmöte (undantaget festen)? Då är 1 maj-gruppen något för dig!

Hammarkullekarnevalsgruppen 2019
Är du en bra organisatör som vill vara med och planera och genomföra distriktets deltagande under Hammarkullekarnevalen, vilken nästa år hålls 24-26 maj? Då är Hammarkullekarnevalsgruppen något för dig!

Skicka dina nomineringar till Kerstin Hultman och Elin Engström i distriktsstyrelsens valkommitté: [email protected] och [email protected]Vi behöver dina nomineringar senast tisdag 6 november.

Nämndeman Förvaltningsrätten Göteborg

Nominera ny nämndeman till Förvaltningsrätten Göteborg. Nominera dig själv eller en kamrat till valberedningen Vänsterpartiet Västra Götaland  senast 13 november.

Nomineringen skall innehålla följande uppgifter: Namn, personnummer, adress, telefonnummer och gärna en motivering samt eventuella andra uppdrag och erfarenheter av värde. Den nominerade skall vara tillfrågad om uppdraget.

Nomineringen skickas till [email protected] och [email protected].

Information om uppdraget

Förvaltningsrätten är en allmän förvaltningsdomstol och handlägger mål som främst rör tvister mellan enskilda personer och myndigheter. Det kan gälla ett skattemål, utlännings- och medborgarskapsmål (migrationsdomstolarna), en tvist med Försäkringskassan, kommunen eller socialnämnden. Förvaltningsrätten i Göteborg är en migrationsdomstol.

Vid förvaltningsrätten avgörs mål och ärenden av juristdomare och nämndemän. Nämndemännens uppgift är att tillsammans med yrkesdomarna tillämpa rättsreglerna i de mål som ska avgöras i domstolen.

Förvaltningsrätten Göteborg innefattar följande geografiska område:

Hallands län samt delar av Västra Götalands län. De Västra Götalandskommuner som ingår i domkretsen är: Ale, Alingsås, Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Lysekil, Melleruds, Munkedal, Mölndal, Orust, Partille, Sotenäs, Stenungsund, Strömstad, Tanum, Tjörn, Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg, Åmål och Öckerö.

För att kunna bli vald som nämndeman måste man vara behörig och lämplig för uppdraget. Man måste också vara myndig, svensk medborgare och folkbokförd inom förvaltningsrättens domkrets. Man får inte vara ställd under förvaltarskap och inte heller vara försatt i konkurs. Vid val av nämndemän ska regionen sträva efter att gruppen av nämndemän får en allsidig sammansättning med hänsyn till ålder, kön, etnisk bakgrund och yrke. Den som är förtroendevald bör inte i sitt yrke utöva myndighetsfrågor som kan överklagas till förvaltningsrätt.

Dela den här sidan: