Grith Fjeldmose

Rödgrönrosa vill granska besluten om ”Burka songs 2.0”

Justitieombudsmannen (JO) har kritiserat Göteborgs Stad för att ha agerat i strid med objektivitetsprincipen. Detta efter att ha försökt stoppa Fatima Doubakil från att delta i ett panelsamtal efter visningen av filmen ”Burka songs 2.0”. Därför vill nu de rödgrönrosa partierna tillsätta en oberoende utredning för att granska de processer som ledde fram till besluten.

2018 ställde Göteborgs Stad in en planerad visning av Hanna Högstedts film ”Burka songs 2.0” och ett efterföljande panelsamtal på Blå stället i Angered. Senare krävde även stadsdelsförvaltningen Örgryte-Härlanda att Fatima Doubakil inte skulle få medverka i ett panelsamtal i deras lokal.

– Agerandet av kommunen 2018 var allvarligt och odemokratiskt. Vi rödgrönrosa var därför kritiska redan då men fick inget gehör. Nu när JO riktat kritik hoppas vi att fler inser problematiken med att ta beslut på oklara grunder, säger Grith Fjeldmose (V), kommunalråd.

Anledningarna bakom besluten var att panelen inte var tillräckligt allsidig och att de medverkande i panelsamtalet hade ”kopplingar till extrema miljöer”. Dock har inga belägg för detta uppvisats. JO konstaterar att inga sakliga skäl för stadsdelsförvaltningen Örgryte-Härlandas agerande har redovisats och att kommunen därför agerat i strid med objektivitetsprincipen i 1 kap. 9 § regeringsformen.

–  För att förhindra liknande agerande framöver föreslår vi att en oberoende utredning ska genomföras för att granska de processer som ledde fram till besluten, säger Fjeldmose.

Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ föreslår också att kommunens styrande dokument och arbetssätt ska ses över och eventuellt ändras för att förhindra agerande som bryter mot objektivitetsprincipen i framtiden.

– Kommunens agerande har fått konsekvenser för de som skulle medverkat i panelsamtalet och för den förening som skulle stå för arrangemanget och som sedan gjorde anmälan till JO. Det är därför viktigt att vi ser över våra arbetssätt, säger Fjeldmose.

Förslaget ska behandlas på kommunstyrelsens möte 21 april. Du kan läsa det här.

PRESSKONTAKTER:
Nå Grith Fjeldmose (V) för en kommentar på 0739 19 29 78, [email protected]