Spårvagn 11 mot Bergsjön

Över 50 miljoner i nedskärningar i Nordost

Den nya socialnämnden i Nordost startar efter årsskiftet med ett underskott på över 50 miljoner. Vänsterpartiet kommer motsätta sig nedskärningarna och föreslå att nämnden ska få mer resurser.

Nästa år startar de nya fyra nya socialnämnderna som bland annat ska ta över ansvaret för socialtjänst, folkhälsoarbete och fritidsverksamhet från de tidigare stadsdelsnämnderna. Socialnämnd Nordost väntas starta med ett underskott på 53 miljoner.

– Det är inte rimligt att göra stora nedskärningar på en socialtjänst som redan har det tufft, vi kommer göra allt vi kan för att stoppa det, säger Frida Tånghag (V) ledamot i Socialnämnd Nordost.

Underskottet beror bland annat på att Alliansens budget för nämnden endast ökat med 1,5 procent trots att de faktiska kostnadsökningarna beräknas till 1,7 procent.

Vänsterpartiet kommer föreslå två åtgärder under nämndens första möte för att motverka nedskärningarna. Ena förslaget handlar om att använda 7,79 miljoner av eget kapital i början av året, det betyder att nämnder använder sig av sin ekonomiska buffert. Det andra förslaget handlar om att begära ytterligare 55 miljoner av kommunfullmäktige.

– Alliansen har beskrivit sin budget som en satsning på trygghet och att Göteborg inte ska ha några utsatta områden om fyra år. För mig är det då obegripligt att samtidigt skära ner på socialnämndens budget i just dessa utsatta områden, säger Tånghag.

Vänsterpartiet kommer ha en dialog med övriga partier för att förhoppningsvis få en majoritet för förslagen.

Yrkandena:
Yrkande V och MP: Socialnämndernas ekonomi 2021 Yrkande V: Socialnämndernas ekonomi 2021

Yrkandena ska behandlas på Socialnämnden Nordost konstituerande möte 4 januari.

PRESSKONTAKTER:
Frida Tånghag är tillgänglig för en kommentar på

Pressekreterare:
Alice Vernersson (V) 0704 30 02 77, [email protected]