En budget för ett mer jämlikt, jämställt och hållbart Göteborg

Idag presenterade vi vår rödgrönrosa budget för Göteborgs stad 2021. Det är en budget som går att sammanfatta i en kärnfull fras: ett mer jämlikt, jämställt och hållbart Göteborg för alla.

Det innebär såklart rejäla satsningar på välfärden och på klimatet. Bland annat vill vi anställda fler socialsekreterare och mer personal i äldreomsorgen, skolan och förskolan. Samtidigt som personalens arbetsvillkor blir bättre av fler kollegor höjs också kvaliteten på servicen, vården och undervisningen. Bra för personalen och bra för alla göteborgare.

Genom budgeten ser vi också till att det kan byggas många fler hyresrätter med låg hyra. Det ska vara möjligt att få en bostad oavsett storlek på plånboken. Vi ökar kvinno- och tjejjourernas verksamhetsstöd och vi ser till att de kommunala jourerna och skyddade boendena blir fler. Vi utökar också arbetet mot sexköp och genomför en satsning på jämställda löner.

Klimatsatsningarna är också många. Bland annat satsar vi på att genomföra åtgärderna i utredningen ”Fossilfritt Göteborg – vad krävs?” och vi inför klimatbudgetar. Vi ser till att kollektivtrafik och cykel prioriteras framför bil och vi sänker såklart priset på periodkortet i kollektivtrafiken.

Läs om utvalda satsningar i den rödgrönrosa budgeten för Göteborg Stad 2021

Läs hela det rödgrönrosa budgetförslaget för Göteborgs Stad 2021