barn som är glad sittandes vid matbord

Rödgrönrosa: ”att sluta servera veganmat i förskolan är att backa in i framtiden”

Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ är kritiska till de nya rutinerna för specialkost som utesluter möjligheten att få veganmat i förskolan från den 1 april.

– Allt fler väljer att minska sin konsumtion av kött och mejeriprodukter och att sluta servera veganmat är att backa in i framtiden, säger Sara Lindalen (V), andre vice ordförande i förskolenämnden.

De rödgrönrosa partierna kommer nu att ta initiativ i förskolenämnden för att få veta mer vad som ligger bakom beslutet och vad som kan göras för att de förskolebarn och personal som vill ha veganmat även efter 1 april ska få det.

– Det är viktigt att verkligen belysa frågan ordentligt innan denna möjlighet tas bort i hela staden. Vi vill veta mer om förvaltningens argument och undersöka möjligheterna närmare för att hitta en annan lösning, säger Eva Ternegren (MP), ledamot i förskolenämnden.

De rödgrönrosa föreslog i budget 2020 tre miljoner kronor för växtbaserad mjölk och två miljoner kronor för utbildning inom både vegansk och vegetarisk matlagning. Livsmedelsverket avråder inte från veganmat om förskolan har den kompetens och de resurser som krävs för att servera en väl planerad veganmeny.  Den rödgrönrosa budgeten hade gett mer resurser och utbildning till verksamheterna.

– Det är självklart att barnens och föräldrarnas väl övervägda val ska respekteras i förskolan. Att tvinga på barn som äter veganskt hemma en annan kost i förskolan kommer leda till problem, säger Stina Svensson (Fi), ledamot i kommunfullmäktige.

Jöran Fagerlund (V), pressekreterare, 073-765 14 49

Klas Eriksson (MP), pressekreterare, 070-761 10 14