barn simmar i pool

Nytt badhus ska byggas i centrala Göteborg

Nu står det klart att ett nytt stort badhus ska byggas i centrala Göteborg, troligen vid Gullbergsvass. Samtidigt pausas resten av arenautredningen.

Frågan om en ny arena och evenemangsstråkets utveckling ligger på is i politiken i Göteborg eftersom partierna som drivit frågan har glidit isär. På Vänsterpartiets initiativ finns nu en majoritet i kommunstyrelsen för att lyfta ut frågan om nytt badhus och utreda en placering vid Gullbergsvass.

– Göteborgarna förväntar sig, och förtjänar, ett nytt badhus i centrum. För oss är det viktigt att frågan inte fryser inne när arenautredningen läggs på is, säger Daniel Bernmar (V), oppositionsråd i Göteborg.

Förutom Vänsterpartiet står Moderaterna, Liberalerna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Feministiskt initiativ bakom förslaget som innebär en komplett långbaneanläggning med två 50-metersbassänger, hoppbassäng och ett eventuellt utomhusbad. Idrott- och föreningsnämnden ska driva anläggningen och leda byggprocessen.

I samband med detta väljer Vänsterpartiet tillsammans med de rödgrönrosa partierna att stödja de borgerliga i att pausa arenafrågan vid Valhallagatan.

– Göteborgs stads största stadsutvecklingsprojekt i modern tid kan inte byggas med flortunna och hoppande majoriteter, det är inte ansvarsfullt, säger Daniel Bernmar (V), oppositionsråd.

När badet placeras på annan plats och en tillfällig lösning tagits fram för att ersätta Lisebergshallen, är den akuta situationen omhändertagen.

– Genom den här överenskommelsen ges parterna möjlighet att ta en paus och fundera över om det går att nå en kompromiss i arenafrågan längre fram. Vänsterpartiet är beredda att delta en sådan diskussion, men just nu verkar de olika parterna stå för långt ifrån varandra, avslutar Daniel Bernmar (V), oppositionsråd.

Kontakt
Jöran Fagerlund (pressekreterare för Vänsterpartiet vid kommunstyrelsen i Göteborg), 073-765 14 49