Äldre man med boll i handen tillsammans med yngre kvinna.

Rödgrönrosa kräver åtgärder för hemtjänstpersonalens arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket kräver Göteborgs Stad på 1 miljon kronor i vite om inte åtgärder vidtas för att förbättra arbetsmiljön inom hemtjänsten. I morgon, onsdag 15/1, behandlar kommunstyrelsen ett förslag från Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna att Göteborgs Stad skyndsamt tar fram en handlingsplan tillsammans med de fackliga organisationerna för att åtgärda de brister Arbetsmiljöverket pekar på.

Enligt de rödgrönrosa har Alliansens nedskärningar och privatisering av hemtjänsten har drabbat personalen och arbetsmiljön hårt.

– Det är oerhört allvarlig att de borgerliga partierna, som är ansvariga för den bristfälliga arbetsmiljön, väljer att blunda för problemen, säger Daniel Bernmar (V) oppositionsråd.

I ett föreläggandet från Arbetsmiljöverket framkommer att personalens scheman inte innehåller tillräckligt mycket tid för planering, paus eller transport mellan hemtjänstbesöken.

– Det är tydligt att de ekonomiska resurserna är för små och har försämrat hemtjänstpersonalens arbetsmiljö. För oss går alltid välfärden och personalen före sparkrav, säger Daniel Bernmar (V).

Trots arbetsmiljöanmälningarna från facket har inte tillräckligt med åtgärder kommit på plats.

– Det är tydligt att den här frågan är för stor för stadsdelarna att hantera var för sig. Det krävs centrala beslut för att åstadkomma förändring. Högerstyret väljer nu aktivt att ducka ansvaret för sin politik, fortsätter Daniel Bernmar (V).

Redan i våras föreslog de rödgrönrosa en hemtjänstkommission med uppdrag att titta på framförallt de problem som Arbetsmiljöverket nu pekar ut. Nu kräver de att handlingsplanen behandlas av kommunstyrelsen senast den 25 mars.

– För oss var det tydligt redan då att stadsdelarna inte har möjlighet att åtgärda bristerna. Ingen ska behöva bli sjuk av dåliga arbetsvillkor. Nu är det viktigt att vi snabbt får igång ett arbete för att åtgärda arbetsmiljöproblemen, avslutar Daniel Bernmar (V).

Jöran Fagerlund  (pressekreterare för Vänsterpartiet)
[email protected], 073-765 14 49