bild från Skolstrejk för klimatet. Greta Thunberg håller en skylt.

Vi vuxna måste backa alla Gretor

Om vi ska lyckas rädda världen, från rasister, klimatförnekare och kapitalister, har vi inte råd att låta ungdomarnas kamp för en bättre värld gå förlorad, det skriver Marie Brynolfsson, ordförande i Vänsterpartiet Backa.

My God Marie, du är som ett barn som vill rädda världen. Så avslutades en brinnande diskussion jag och en nära vän hade för ett tag sedan.

Under en längre tid har jag följt Greta Thunberg på sociala medier. Greta är 16 år och har engagerat sig och hundratusentals andra i den brinnande frågan om klimatet. Snarare än ­hennes kamp för att rädda klimatet har jag följt den mobbning som pågår och de vuxna människor som ger sig på henne.

Jag var 14 år när jag blev aktiv i den antirasistiska kampen tillsammans med andra ungdomar i min ålder, vi drevs av en gemensam vilja att göra världen till en lite bättre plats. Bakom oss stod en skara vuxna som hjälpte oss. Som lyssnade på oss, på vad vi ville, istället för att tala om vad vi kunde göra. Vi fick hjälp med att organisera oss och de gav oss stöd genom att skaffa en plattform som vi kunde nå ut ifrån.

Jag vet egentligen inte om vi vann så många nya sympatisörer, men vi bjöd åtminstone rasisterna på ett rejält motstånd. Flera av oss som var med då är fortfarande politiskt aktiva, några i Vänsterpartiet och i andra partier, några i klimatrörelsen eller andra organisationer och någon i facket.

Marie Brynolfsson
I stadshuset, där bilden är tagen, arbetar Marie Brynolfsson som politisk sekreterare.

Kraften i att förändra ligger i att organisera sig tillsammans med andra för en idé man tror på. Många ungdomar har många tankar, drömmar och en tro om en bättre värld, bättre klimat eller kanske ett bra bostadsområde där man växer upp. I Vänsterpartiet är vi bra på det. Vi vet att lösningen är att organisera oss för jämlikhet och för ett annat samhälle. Vi drivs av samma syn på hur vi vill forma framtiden. Vi vet också att en rörelse inte är en person, utan att vi tillsammans skapar rörelsen.

Greta Thunberg mobbas av högertroll i sociala medier, i tidningar och till och med i riksdagen. De är rädda för det växande missnöjet bland ungdomar och att ungdomarnas ilska över deras politiska misslyckanden ska spridas.

Högern i Göteborg är måhända inga näthatare. Men deras strävan att tysta och uppfostra arbetarklassens ungar har de gemensamt med högertrollen på nätet. De vill ta bort mötesplatser och plattformar för stadens unga så att de inte kan organisera sig. I min stadsdel, Hisings Backa, stängs sociala mötesplatser för ungdomar ner och borgarna vill ersätta dem med patrullerande väktare i bostadsområdena. I vårt parti är vi bra på att komma med politiska lösningar för att bryta utanförskapet och segregationen som de unga drabbas av. Vi kommer göra allt vi kan för att mobilisera Backaborna för att hindra borgarnas planer. Men vi kan göra mer.

Precis som när jag var 14 år och fick stöd av vuxen­världen, ska vi som är vuxna nu backa alla Gretor. Vi vänsterpartister ser kraften i att låta ungdomar driva sin kamp för det de tror på. Vi ska hjälpa dem med plattformar och lyssna på vad de vill, inte ge dem lösningarna.

Möjligen kände jag mig förminskad över att bli jämförd med ett barn av min vän. Men efter att ha funderat en stund kom jag fram till att jag faktiskt inte har ändrat mig bara för att jag blivit vuxen. Min kamplust för att rädda världen finns kvar. Om vi ska lyckas rädda världen, från rasister, klimatförnekare och kapitalister, har vi inte råd att låta ungdomarnas kamp för en bättre värld gå förlorad.

– Marie Brynolfsson, ordförande Vänsterpartiet Backa

Texten publicerades ursprungligen i Göteborgsvänstern 3/2019